Backstage: Uden teleselskaberne, ingen salgssucces for nye mobiler

Se tidligere Backstage-indslag…
Skal en mobiltelefon udbredes i Danmark kræver det, at den kan købes hos en af teleoperatørerne. Det er dem, som sidder med nøglen til succes og fiasko, for mobilproducenterne.
– “Hvis ikke man er inde hos operatørerne er man ikke tilstede på det danske marked”, fortæller salgs- og markedtingsdirektør i HTC, Peter Frølund.
Årsagen er, at langt de fleste mobiler sælges gennem de fire store teleselskaber og deres søsterselskaber.
Nye mobiler er 18 måneder undervejs
Halvandet år. Så lang tid er mange nye mobiltelefoner undervejs, og cirka seks måneder før salgs-starten, kender indkøbscheferne hos operatørerne til, hvordan designet og specifikationerne er.
Men det er langt fra alle produkter, som ender i butikkerne.
– “Vi har ikke kapacitet til at føre alle produkter i vores sortiment. Derfor må vi sortere noget fra. Og så er der også noget, der er for niche-præget til, at vi kan føre det”, siger afdelingschef Morten Høgh fra Telenor.
Alle mobilproducenter har jævnlige møder med teleoperatørerne som har til formål at planlægge lanceringer af kommende produkter, samt optimere på salget af de eksisterende.
Læs også:
– Flere Backstage-indslag der går bag om mobilbranchen