De første test af Android Automotive – En solid platform

Bilproducenter kaster sig over Googles Android Automotive, men hvordan fungerer det egentlig? Her er de første test af Android Automotive.

De første test af Android Automotive – En solid platform

Google har et enormt udvalg af tjenester, apps og services. Når det kommer til tjenester i bilen, så er her også et bredt udvalg, hvor Android Automotive er et af de mest spændende. Med biler på markedet som benytter Android Automotive og med flere på vej, så tager vi nu et kig på de første test af platformen. Er Android Automotive godt eller skidt? Læs med her.

Android Automotive er på vej frem. Men hvad er det egentlig og hvilken forskel fra Android Auto er der? Forskellen er ret stor, og vi dykker i denne artikel ned i forskellen mellem Android Auto og Automotive. Hvor Android Auto kræver en mobiltelefon og har begrænset funktionalitet i bilen, så er Android Automotive en helt anden størrelse. Android Automotive er bilens operativsystem og infotainmentsystem, hvor Googles digitale assistent og tjenester er indbygget. Med det kan man ikke kun bede Google om at sætte noget musik på, man kan også bede hende skrue op for varmen i bilen.

Polestar og moderselskabet Volvo er de første med Android Automotive platformen. Polestar 2 er den første bil på markedet med Automotive, hvor Volvo XC40 Recharge er på vej ud. Og flere bilproducenter har kastet sig over Googles Android Automotive, fx Ford, Citroën, Cadillac, GMC, Mitsubishi, Nissan og flere. Inden vi sidder med Android Automotive i bilen, så kigger vi her nærmere på de første test, som nu er tilgængelige.

Læs også: Biler med Android Automotive: Se alle bilmodeller her

De første test af Android Automotive

Ars Technica – En solid platform, med plads til forbedring

Godt:

  • En moderne version af Android og månedlige sikkerhedsopdateringer.
  • Google Assistant er perfekt i Automotive.
  • Google Maps med opdaterede kortdata og skøn over batteriforbrug.
Dårligt:

  • Den store skærm understøtter ikke split-skærm.
  • Google Maps-søgeresultater er næsten ubrugelige
  • Ingen beskedapps endnu.
  • Mangler en ordentlig tilbageknap.

GearBrain – et frisk pust

Godt:

  • Enkel, elegant Android-interface
  • Hurtig og lydhør.
  • Vil forbedre og blive smartere over tid.
Dårligt:

  • Nogle af de sædvanlige misforståelser fra Google Assistent.
  • Google Assistant styrer ikke alt det i bilen, som man kunn forvente.
  • Apple CarPlay er ikke tilgængelig ved lanceringen (kommer senere i 2020).

GearBrain giver Android Automotive 4,5 ud af 5 i test.

Android Police – kan blive en game-changer

Godt:

  • Bliver smartere med tiden.
  • Indbygget appbutik.
  • Hurtig og præcis assistent.
Dårligt:

  • Ingen stemmematch i Google Assistent.
  • Google Assistent er for begrænset i bilen.

Car Magazine – Det fungerer!

Godt:

  • Google Maps med strømforbrug, ladestationer og mere.
  • Synkronisering med Google-konto.
  • Tillader andre økosystemer at eksistere sammen med Googles (fx CarPlay).
  • Over-the-air opdateringer
  • Strålende navigation.
  • Stort potentiale.
Dårligt:

  • Ikke mange apps i butikken til platformen (endnu).

I Danmark kan Polestar 2 med Android Automotive købes nu fra 449.000 kroner. Volvo XC40 Recharge er lige på trapperne med en pris fra 445.080 kroner.

Læs også: Biler med Android Automotive finder nu selv ladestationer på din vej