Facebook vil have iPhone-brugere til at tillade reklamesporing

Med en ny kampagne vil Facebook overtale iPhone-brugere til, at tillade reklamesporing. Måske overtaler den dig?

Facebook vil have iPhone-brugere til at tillade reklamesporing

Facebook er ikke helt tilfredse med Apples nyeste funktion i iPhones og iPads, som gør det sværere for det sociale medie at tjene penge på reklamer. Med en ny kampagne forsøger Facebook nu, at overtale ejere af iPhones til alligevel at tillade reklamesporing.

Læs også: Apple gør livet surt for annoncører i iOS 14

Med nyeste opdatering til styresystemer til iPhones og iPads, iOS og iPadsOS, har Apple indbygget omfattende privatlivsindstillinger, som blandt andet gør reklamesporing i apps sværere at opnå. Det kræver nemlig brugernes tilladelse, inden apps må dykke ned i en masse data, hvor de kan tilpasse reklamer til os. Og den ændring er Facebook slet ikke tilfreds, da det vil få store økonomiske konsekvenser for dem, og ikke mindst deres annoncører, da de lever af disse tilpassede reklamer. Og det er nu endt i en strid mellem Facebook og Apple, hvor Apple ikke ser ud til at give sig. Derfor må Facebook nu ty til andre midler.

Privatlivsfunktionen på iPhones og iPads gør det muligt for brugere, at afvise reklamer kan spore dig og benytte dine data. Denne funktion skulle være kommet med iOS 14, men blev forsinket. Lige om hjørnet venter iOS 14.5, hvor funktionen er klar til brug. Og det kommer til at gøre ondt på mange annoncører på platformen.

Se også: Bredbånd til streaming

“Gode ideer fortjener at blive fundet”

Reklamesporing gør det muligt for fx Facebook at personliggøre reklame, hvortil der benyttes blandt andet demografi, geografisk placering, interesser og aktivitet. Apple mener dette kræver brugernes accept, men det er Facebook absolut ikke enige i, og forbereder derfor en retssag.

I mellemtiden vil Facebook tale til vores samvittighed med en helt ny kampagne, kaldet “Gode ideer fortjener at blive fundet”. Videoen, som man sjovt nok ikke kan kommentere på, har beskrivelsen:

“Verden er fuld af gode ideer. Takket være personlige annoncer kan små virksomheder nu finde deres. Gode ideer fortjener at blive fundet”. Videoen er dog ikke blevet taget specielt godt i mod, da den kun har 39 likes og hele 1.012 dislikes. Du kan se videoen her:

Google arbejder også på nye privatlivsfunktioner til Android, men de bliver sandsynligvis ikke af denne kaliber, da Googles største indtjening kommer fra reklamer.

Hvad siger i til det? Vil i tillade reklamesporing på jeres telefon?

Se også: Nyheder om sociale medier og apps

Historiens videre forløb

Få efterfølgende nyt i kronologien og tjek absolut seneste nyt om emnet. Daniel Søgaard Hald har holdt fast i temaet. 22/2/2021 havde redaktionen fokus på en artikel med fokus på Apple kan have MagSafe batteripakke på vej til iPhone – Den videre fortælling finde om emnet finder du her. Absolut seneste nyt om temaet finder du her.