Apple og Facebook i strid om privatlivsfunktion i iOS 14

I foråret 2021 introducerer Apple en ny funktion i iOS 14, så brugere skal give samtykke til, at apps må spore dem. Og det er særligt Facebook stærkt utilfreds med.

Apple og Facebook i strid om privatlivsfunktion i iOS 14

Det var meningen, at Apple skulle introducere en ny privatlivsfunktion i iOS 14 samtidig med alle de andre nyheder i forbindelse med lanceringen 16. september.

Men funktionen behagede bestemt ikke annoncebranchen og store it-giganter såsom Facebook og Google, som i høj grad lever af brugernes data.

Apple endte med at bøje sig for presset og udskød lanceringen af funktionen for at give udviklere af apps og annoncører længere tid til at forberede sig på funktionens ankomst. Apple har siden meldt ud, at funktionen vil ankomme gennem en softwareopdatering til iOS 14 i løbet af foråret 2021. Og det er særligt Facebook utilfreds med. Faktisk så utilfreds, at Apple og Facebook er kommet i lidt af et offentligt skænderi, skriver Financial Times.

Apple modtog i forrige uge et brev fra syv forskellige organisationer, som kæmper for privatliv. Dette brev besvarede Apples chef for privatliv, Jane Horvath. Her oplyser hun blandt andet, at Facebook udviser ”ligegyldighed over for privatliv”. Omvendt kalder Apple sin forretning for ”privacy-forward”.

I brevet forsikrer Apple desuden, at firmaet fortsat vil introducere funktionen, uanset hvad annoncebranchen og Facebook synes om den.

Læs også: Apple blokerer Facebook-update – info om afgift irrelevant

Facebook: Apple indsamler selv data om brugerne

Facebook reagerede straks på Apples brev, hvor det sociale medie går til angreb på Apples forretningsmodel. Facebook mener, at Apples brev er en afledningsmanøvre i forhold til, at Apple ifølge Facebook selv skulle spore deres kunder via deres Mac-computere uden deres viden. Dette har Apple sidenhen afvist.

Facebook beskylder også Apple for bruge sin ”dominerende markedsposition til at favorisere deres egne dataindsamling, mens de gør det næsten umuligt for deres konkurrenter at bruge samme data”.

Apple pønser ifølge Facebook også på at lancere dets egen annonceprodukter og oplyser, at Apple er ved at omdanne sin forretning ”fra innovative hardwareprodukter til datadreven software og medier”.

Læs også: Apple forsinker blokering af annoncesporing til 2021

Sådan vil Apple forhindre sporing i apps

Den kommende funktion gør det til et krav, at udviklere af apps får dit samtykke til, at de må indsamle cookies om dig og din færden på nettet gennem brug af apps.

Ligesom du kender det fra hjemmesider, giver funktionen brugerne kontrol over, hvilke apps der må spore dig. Cookie-beskeden vil være udformet som et klassisk popupvindue i iOS, ligesom når apps i øvrigt spørger om tilladelse til at få adgang til eksempelvis din lokation eller dine billeder.

Sådan vil Apple forhindre dig i at blive sporet 

Ud fra et billede, som Apple viste frem, vil ordlyden i popupmeddelelsen blive noget i retning af:

”[App]” vil have tilladelse til at spore dig på tværs af apps og hjemmesider ejet af andre virksomheder. Dine data vil blive brugt til at levere personaliserede annoncer til dig.

Her kan du vælge ”Tillad sporing” eller ”Bed app om ikke at spore”. Uanset om man vælger den ene eller anden valgmulighed, vil appen fungere mere eller mindre, som man kender det. Men hvis brugeren vælger at slå sporing fra, vil det blandt andet forhindre applikationer i at:

  • vise målrettede annoncer ud fra data om brugeren indsamlet fra apps og hjemmesider ejet af andre virksomheder.
  • dele data om enhedsplacering eller e-maillister med dataformidlere
  • dele en liste af e-mails, reklame-ID’er eller andre ID’er med et tredjepartsreklamenetværk, som bruger disse informationer til at ramme disse brugere igen i andre udvikleres apps eller til at finde lignende brugere.
  • placere et tredjeparts-SDK (Software Development Kit) i apps, der kombinerer data om brugere fra én app med data fra andre udvikleres apps til at annoncere eller måle effektiviteten af annoncering.

Læs også: Nu minder iPhone mere om Android: iOS 14 ruller ud

Mere nyt i sagen

Ja vi fulgte selvfølgelig op på artiklen. Daniel Søgaard Hald fandt det relevant at følge op på temaet. d. 20/11/2020 dykkede vi igen ned i emnet med en artikel omkring temaet Apple MagSafe Duo oplader er langsom og urimeligt dyr – Du finder den her. Seneste tidende om temaet kan du læse her..