Folk, der køber en iPhone, køber oftest en iPhone igen

Når det kommer til mærkeloyalitet, så er den stærkest hos købere af iPhone, viser en ny undersøgelse. Hvor flere i dag holder sig til iPhone, så daler loyaliten derimod hos Samsung.

Folk, der køber en iPhone, køber oftest en iPhone igen

Apple mærkeloyalitet er nu højere end nogensinde før. En ny undersøgelse viser, at over 90 procent af alle iPhone-ejere køber iPhone igen, når den gamle telefon trænger til en udskiftning. Kigger man derimod hos Samsung, så er kunder blevet mindre loyale.

I 2019 havde 90,5 procent af iPhone-ejerne planer om at købe samme telefonmærke igen, når den en dag stod til udskiftning. I 2020 er det tal steget med 1,4 procent, så hele 91,9 procent nu fortsat vil købe iPhone. Det viser en ny undersøgelse foretaget af SellCell, hvor 5000 personer har deltaget. De spurgte også deltagerne hvorfor de foretrak iPhone:

  • 65 procent kan bedst lide iPhone og har aldrig oplevet problemer med mærket.
  • 21 procent føler sig låst i økosystemet.
  • 10 procent mener det er for svært at skifte fra iOS til Android.
  • 8 procent køber iPhone fordi de holder sig til det de kender.

Og der er slet ingen tvivl om, at Apples økosystem er en enorm fordel for dem. Tjenester, produkter og abonnementer som fungerer problemfrit sammen er en stor fordel, men også noget som holder brugerne fanget og gør det svært at skifte telefonmærke. Faktisk er det så stor en fordel for Apple, at vi ser alle de store Android-producenter prøver at bygge deres eget økosystem, men ingen mestrer det endnu som Apple. Og når man opererer i et land, hvor brugerne forventer åbenhed, så kan det være svært at skabe en økosystem som Apples.

Se også: Sammenlign priser på de bedste iPhones

Færre vil købe Samung igen

På den anden side har vi elektronikgiganten Samsung, som, i forhold til 2019, har langt færre loyale kunder. I 2019 ville 85,7 procent købe Samsung igen, men i 2020 var det tal faldet til 74 procent. Problemet her er ikke, at kunderne ikke er glade for Samsungs telefoner, men i stedet at de på ingen måde har investeret i Samsungs økosystem. Og det gør det let for køberne at skifte mærke. Og flest af de Samsung-ejere som planlægger at skifte mærke, vil skifte til iPhone. Årsagerne til dette er bedre privatlivsbeskyttelse og “value for money”.

iPhone-ejere som overvejer at skifte til Android, gav disse tre årsager:

  • 38 procent ville skifte til et mærke med bedre teknologi (skærm, kamera, batteri…).
  • 26,4 procent på grund af designet.
  • 12,9 procent vil skifte til nyeste Android-telefon med nyeste funktioner.

Læs også: Facebook vil have iPhone-brugere til at tillade reklamesporing

Den mest populære iPhones blandt deltagerne:

  1. Apple iPhone 12 — 17%
  2. Apple iPhone 12 Pro Max — 12.7%
  3. Samsung Galaxy S21 — 11.4%
  4. Apple iPhone 12 Pro — 10.6%
  5. Samsung Galaxy S21 Ultra — 10%
  6. Samsung Galaxy S21+ — 9%
  7. Google Pixel 5 — 8.1%
  8. Apple iPhone 12 Mini — 6.3%
  9. Other — 5%
  10. Samsung Galaxy Z Fold2 5G — 3.1%

Læs også: iPhone 12-serien er enormt populær, men ikke Mini

Mere til fortællingen

Som sagen vendes og drejes, kommer der nye vinkler om emnet. Daniel Søgaard Hald kunne ikke lade være. 16/3/2021 vinklede vi sagen videre med en artikel omkring emnet Test af Xiaomi Mi 11 – Hurtigere og billigere topmodel – Den videre historie om temaet finder du her. Se også seneste nyt om tematikken ved at trykke her..