Myndighed: Microsofts opkøb af Activision smadrer ikke konkurrencen

Micorsofts opkøb af Activision Blizzard er et skridt tættere på godkendelse, efter at engelske CMA ikke mener, at opkøbet vil forpurre konkurrencen på spilmarkedet.

Myndighed: Microsofts opkøb af Activision smadrer ikke konkurrencen

Den britiske konkurrencemyndighed, The Competition and Markets Authority (CMA), skulle ikke længere være så bekymret for, at Microsofts foreslåede overtagelse af Activision Blizzard for cirka 474 milliarder kroner vil føre til mindre konkurrence på markedet for spilkonsoller.

Det har ellers hidtil været en af de bærende piller i kritikken af opkøbet.

Tilsynsmyndigheden har tidligere udtrykt bekymring for, at Microsoft ville gøre Activision Blizzards spil, herunder Call of Duty-serien, eksklusive til sin Xbox-konsol. Sony har også været udtrykt bekymringer over, at Call of Duty samt andre af Activision Blizzards populære spil som Diablo og World of Warcraft ikke ville kunne blive spillet på PlayStation, hvis Microsoft fik lov til at gennemføre sit opkøb.

Se også: Bedste telefoner til gaming

Microsofts spilopkøb vil ikke hæmme konkurrencen

Efter at have modtaget en “betydelig mængde” tilbagemeldinger fra branchens deltagere om handlen meddelte CMA den 24. marts, at den ikke længere mente, at transaktionen ville hæmme konkurrencen på markedet for konsolspil.

Martin Coleman, der er formand for det uafhængige ekspertpanel, der gennemfører CMA’s undersøgelse, erklærede, at fusionen ikke vil resultere i en væsentlig begrænsning af konkurrencen inden for konsolspilletjenester, fordi omkostningerne for Microsoft ved at tilbageholde Call of Duty fra PlayStation vil æde de eventuelle gevinster, der er ved at gøre det.

Se også: Priser på bredbånd

Kan give fordel inden for cloudspil

Han bemærkede dog, at CMA fortsat var bekymret for, at handlen ville give Microsoft en fordel på markedet for cloudspil, og erklærede, at undersøgelsen var på vej til at blive afsluttet den 26. april.

Microsofts næstformand og præsident Brad Smith siger til Mobile World Live, at CMA’s skridt viser, at der er en voksende enighed blandt dem, der har adgang til de mest aktuelle data, at aftalen vil skabe mere konkurrence på konsolmarkedet og ikke mindre konkurrence.

Softwaregiganten skal stadig opnå godkendelse fra de europæiske og amerikanske tilsynsmyndigheder.