HTC i modvind på det danske marked – under hårdt pres fra Samsung og Apple

HTC presses i Danmark af Samsung og Apple. Brandet er svagt, mener analytiker, men telegiganter tror dog stadig på producenten.

HTC i modvind på det danske marked – under hårdt pres fra Samsung og Apple

HTC er ude på en rutsjetur af de mindre sjove. Aktierne er styrtdykket siden april 2011, hvor aktien toppede i kurs 1.238. I dag er kursen nede på 236.

Med Samsung som markedsleder, og stærk konkurrence fra de resterende Android producenter og Apple, er HTC den seneste tid kommet i modvind.

– ”HTC har i løbet af 2011 lidt under manglen på et signaturprodukt på linje med Samsungs Galaxy S II og Apples iPhone 4. Produktporteføljen blev bred og de forskellige modeller mindede for meget om hinanden,” siger Morten Imsgard fra Sydbank til Mobilsiden.dk.

 – HTC trækker sig i Sydkorea

One-serien har ikke gjort stor forskel

HTC’s forsøg på at rette op på den brede produktportefølje afspejles i deres One-serie, der lige nu konkurrer mod Samsungs succesrige Galaxy enheder.

Topmodellen HTC One X ramte det danske marked i april måned i år. Det har dog ikke betydet en afgørende forskel for producenten..

I januar, februar og marts 2012 lå markedsandelen i gennemsnit (målt i styks) på 9,6 procent. De efterfølgende tre måneder var markedsandelen i snit steget til 10,6 procent.

Så mens HTC kom ud af juni med 10 procent markedsandel, lå Nokia på 19 procent og Samsung havde 34 procent, mens Apple endte på 26 procent.

Det viser fortrolige markedstal for det danske marked, som Mobilsiden.dk er kommet i besiddelse af.

HTC har et svagt varemærke

Morten Imsgard mener, at HTC er blevet tromlet ned af et Samsung-tog, der er kommet susende med Galaxy produkter.

– ”HTC har et markant svagere forbrugerbrand end konkurrenterne fra Samsung og Sony. Det er et problem når selskabet skal forsøge, at differentiere sig fra de øvrige producenter af Android-telefoner,” lyder det fra Sydbank.

Det vil kræve en ekstraordinær god telefon fra HTC, eller en meget konkurrencedygtig pris, før forbrugerne vælger dem frem for Samsung, fastslår Morten Imsgard.

Imsgard mener det er for tidligt at afgøre, hvor stor en succes One X bliver.

– ”Deres problem er, at Samsung har sat sig på Android-markedet, og har fået enormt momentum med de seneste Galaxy produkter. HTC havde førertrøjen på da Android var helt nyt, og den position har de i den grad tabt til Samsung. Desuden presses de af lavpris-producenter som Huawei fra Kina,” slutter Morten Imsgard fra Sydbank.

TDC bekræfter nedgang i salget

Sydbanks analyse bakkes op af Morten Steen Jensen, indkøbschef i TDC, der har oplevet faldende HTC-salg.

– ” Vi har gennem det sidste års tid set et fald i salget af HTC’s produkter, og der er ingen tvivl om at det blandt andet har skyldtes en meget bred pallette af telefoner, som designmæssigt har haft det svært, og som har mindet for meget om hinanden.”

Hos TDC er man enige i, at den skarpe konkurrence fra de andre smartphone-producenter på markedet, har haft indflydelse på HTC’s modgang i den senere tid.

– ”Vi ved gennem vores dialog med HTC, at de arbejder benhårdt på at komme tilbage, og jeg mener ikke, at slaget er tabt for HTC på det danske marked, men de skal komme med et eller flere meget interessante produkter inden ret længe, hvis de ikke skal glide længere bagud,” lyder det fra Morten Steen Jensen.

Dansk supermarked og Telia tror på HTC

Troen på et HTC-comeback bakkes op af en anden stor spiller, Dansk Supermarked, der står bag blandt andet Bilka og Føtex. 

Finn Christiansen, produktchef i fra Dansk Supermarked fortæller, at HTC har haft en pæn fremgang i 2012, men at der stadig er et pænt stykke til toppen, hvor Samsung ligger. 

– ”HTC har i en årrække haft mange attraktive modeller at byde på, og vi både tror og satser på, at HTC nok skal gøre comeback med nye spændende modeller indenfor nær fremtid,” siger Finn Christiansen til Mobilsiden.dk.

Telia har samme opfattelse som Dansk Supermarked. Salgsdirektør Michael Bech fortæller, at HTC i årets to første kvartaler, har solgt bedre end nogensinde før.

– ”Historisk har vi aldrig solgt voldsomt mange HTC-produkter i Telia. Så salgsfremgangen skal ses i lyset af forholdsvise lave salgstal som udgangspunkt. Men der er dog Apple og Samsung, der blandt vore kunder, er de førende spillere,” lyder det fra Michael Bech.

HTC: Naturligt vi er udfordret

Selvom HTC i antallet af solgte enheder i juni 2012, er nummer fire i Danmark, overgået af Samsung, Apple og Nokia, så omsætter producenten for flere penge end Nokia.

Målt i salgsværdi, kommer HTC ind på en tredjeplads med 11 procents markedsandel, mod Nokias 9 procent.

HTC erkender, at konkurrenterne har udfordret dem.

– ”Vi var først med Android, og er stolte af, at være den virksomhed, der sammen med Google skabte grundlaget for den mest populære platform på markedet i dag. Det er kun ganske naturligt, at vi som ’first movere’ bliver udfordret på vores oprindelige markedsandel,” siger HTC nordiske direktør Peter Frølund til Mobilsiden.dk.

Han er glad for opmærksomheden omkring Android, også for konkurrenterne i markedet.

– ”Jo flere der bakker op om de platforme vi arbejder med – jo bedre for alle.”

Ikke overraskende mener HTC, at One X er den bedste Android telefon, der findes på markedet i dag.

 – ”Vi er overbeviste om, at vi stille og roligt vil vinde anerkendelse for dette produkt,” slutter Peter Frølund.

Efterfølgende nyt om emnet

Få efterfølgende nyt i kronologien og tjek absolut seneste nyt om emnet. mobilsiden valgte at gå videre med sagen. Allerede d. 24/7/2012 bragte vi nyt i sagen med en artikel der belyste emnet Hvorfor har vi ikke 4G telefoner i Danmark? – Forstættelsen i sagen kan læses her. Få også seneste nyt om sagen her.