Sony tester ”Smart City” baseret på sine AI-kameraer

Sony har fremvist nye showcases for, hvordan deres IMX500-sensorer med indbygget AI skal gøre byer - smart cities - smartere.

Sony har offentliggjort en ny showcase af, hvordan deres IMX500-sensorer sammen med AI-bearbejdning er kernen i tre test af ”smart city”, der udføres i Rom i Italien.

IMX500-sensorerne blev oprindeligt lanceret i maj 2020 og var det, Sony kaldte de første ”intelligent vision sensors with AI processing functionality”.

AI direkte i billedsensorer optimerer smart cities

Sony forklarer, at de ved at have integreret AI-bearbejdningen direkte i billedsensoren, så kan bearbejdningen ske med formindsket forsinkelse, lavere strømforbrug og omkostninger, samt tage hensyn til integritetsspørgsmål. Med traditionel AI-videobehandling skal data fra hver outputramme sendes til processoren individuelt, hvilket ifølge Sony gør det vanskeligt at give real-time resultat.

Ved at integrere det i selve sensoren foregår hele AI-logikprocessen i hver videoramme direkte, når den skydes, hvilket giver hurtigere, bedre og mere pålidelig real-time tracking af genstande.

Se også: Billige IoT produkter

Greentech og smarte hjem til hele byer

Teknologien bliver lige nu testet af Envision i tre forsøg med smart city i Italiens hovedstad, Rom. Envision, der beskriver sig selv om førende inden for greentech med en mission om at løse udfordringerne med en bæredygtig fremtid, vil udvide konceptet med smarte hjem til hele byer og gøre det muligt for driften af bygninger i byer, offentlige tjenester, veje og andre dele af bystyringen at være bedre forbundet.

Alt det for at bedre kunne hjælpe borgerne samt holde byplanlæggere og ledere bedre informeret, så de bedre kan håndtere de problemer, der opstår.

I en video viser Sony, hvordan strategisk placerede kameraer udstyret med IMX500-sensoren kan trænes i neurale netværk og forbindes med hinanden for at give borgerne adgang til information om området, samtidig med at deres integritet efter sigende beskyttes.

Teknologien skal kunne bruges til at hjælpe bilister med at finde parkeringspladser, tilpasse trafikken efter eventuelle trafikulykker og reducere ulykker med fodgængere. Der er også gode muligheder for at udnytte teknologien for det offentlige transportsystem, idet kameraerne skal kunne hjælpe myndighederne med at planlægge ruter og afhjælpe myldretidsproblemer, samt indsætte ekstra busser eller tog efter behov.

Se også: Billig simkort til IoT enheder

Skal lette borgernes liv i byerne

Set fra borgernes perspektiv kan teknologien hjælpe med at informere om trængsel på bestemte afgange og antal ledige pladser på næste bus eller tog.

Selve ideen med kameraer, der altid kigger med, kan være ubehagelig, men ifølge Sony optager kameraerne hverken billeder eller video, de viderefører blot metadata. På den måde bruger kameraerne meget mindre båndbredde, og samtidig krænkes borgernes integritet ikke.

Sony siger også, at trods andre fordele udføres testene lige nu for at undersøge systemets mulighed for at hjælpe med at skære ned på forureningen fra offentlig transport, samt ulykker med fodgængere i storbyen.

Se også: Nyheder om smart cities

Fortsættelse følger

Interessen for emnet tog ikke slut. Lasse Olsen har bragt sagen videre. 3/8/2021 stillede redaktiornen igen skarpt på tematikken med en artikel med temaet Google går all-in på smartphones med Pixel 6 og Pixel 6 Pro – Artiklen kan du læse her her. Tjek også seneste nyt om emnet ved at klikke her..