Amazon sagsøgt for at skjule billige varer for kunderne

Flere hundrede millioner af Amazons amerikanske kunder har ifølge et gruppesøgsmål betalt overpris.

Amazon sagsøgt for at skjule billige varer for kunderne

En gruppe Amazon-kunder har lavet et gruppesøgsmål imod handelsgiganten. De mener, at Amazon igennem flere år har vildledt flere hundrede millioner Amazon-kunder.

I stedet for de billigste eller hurtigste køb og leverancer har Amazons algoritme lokket dem til at købe dyrere varer. Det er med andre ord varer, som Amazon har tjent flere penge på at sælge.

Læs også: De første test og anmeldelser af Apple Vision Pro

Amazons ”Buy Box” manipulerer kunderne

Søgsmålet er indgivet på vegne af “alle personer, der har foretaget et køb ved hjælp af Buy Box fra 2016 til i dag”. Brugerne mener, at Amazons algoritme løbende arbejder for at lokke kunder til at betale en højere pris end nødvendigt for varer.

Ifølge sagsøgerne er det ofte muligt at købe de samme varer billigere og i nogle tilfælde med kortere leveringstid. Men disse søgeresultater bliver gjort mindre synlige.

Når man søger varer på Amazon, dukker der en såkaldt Buy Box op på varesiden. Her kan man vælge ”Føj til indkøbskurv” eller ”Køb nu”. Og det er her, at Amazon ifølge søgsmålet snyder på vægten.

Ifølge de sagsøgende kunder vælger næsten 98 procent af Amazons kunder de varer, der vises i Buy Box. De har nemlig en ”rimelig” forventning om, at de viste varer repræsenterer det bedste tilbud på platformen.

Screenshot af Amazon Buy Box priser
Amazon Buy Box-prisen (øverst) er ikke den laveste pris på varen, men det kræver tid at finde den information. Foto: Amazon.de

“Men de tager ofte fejl,” står der i klagen, som hævder, at Amazon i stedet viser varer fra sine egne forhandlere og sælgere, der deltager i det såkaldte Fulfillment By Amazon (FBA), som begge betaler Amazon højere gebyrer for at modtage hemmelige frynsegoder som at optræde i Buy Box.

Ifølge sagsøgerne betyder det, at forbrugerne konsekvent betaler for meget for varer, der kan fås til lavere priser fra andre sælgere på Amazon – ”ikke fordi forbrugerne er ligeglade med prisen, eller fordi de træffer informerede købsbeslutninger, men fordi Amazon har valgt at vise de tilbud, som de vil tjene de højeste gebyrer på,” står der i klagen.

Myndigheder i USA og EU har undersøgt Amazons påståede konkurrencebegrænsende Buy Box-algoritme og bekræftet, at den har “favoriseret FBA-sælgere siden mindst 2016,” står der i klagen.

I 2021 fik Amazon en bøde på mere end 1 milliard dollar af den italienske konkurrencemyndighed på grund af denne unfair praksis, og i 2022 beordrede Europa-Kommissionen Amazon til at “behandle alle sælgere lige, når de beslutter, hvad der skal vises i Buy Box.”

Læs også: Guide til det billigste mobilabonnement

Har rettet ind – men er det nok?

Ifølge Amazon er algoritmen blevet rettet i 2020, men det ser altså ikke ud til, at de amerikanske brugere har tiltro til Buy Box-algoritmen. Gruppesøgsmålet blev indgivet af to californiske Amazon-kunder, Jeffrey Taylor og Robert Selway. Begge mener, at Amazon “forsætligt” og “bedragerisk” har narret dem og hundredvis af millioner af amerikanske kunder til at købe den fremhævede vare i Buy Box, når der fandtes bedre tilbud.

Det ser også ud til at EU er utilfredse med Amazon i Europa, for her fik Amazon i 2022 besked på at rette ind og gøre deres Buy Box ligeligt tilgængelig for alle sælgere.

Sagsøgerne mener, at Amazon gør det besværligt for kunderne at finde de bedste priser på produkterne, fordi det kræver mere tid at finde. Derfor er det sandsynligt, at flere ”hundrede millioner kunder” i sidste ende har betalt for meget for varerne.

De sagsøgende kunder håber, at en jury vil beslutte, at Amazon fortsætter med “bevidst at styre” kunderne til at købe dyrere varer i Buy Box for at øge sin egen fortjeneste. De har bedt en amerikansk distriktsdomstol i Washington, hvor Amazon er baseret, om permanent at stoppe Amazon fra at bruge påståede partiske algoritmer til at drive salget gennem Buy Box.

Omfanget af den kompensation, som Amazon kan blive pålagt at betale, er ukendt. Men den kan blive betydelig. Søgsmålet anslår, at 80 procent af Amazons 300 millioner brugere består af amerikanske abonnenter. De har angiveligt betalt for meget for de fleste af deres køb i løbet af de sidste syv år. Sidste år oversteg Amazons salg i USA 574 milliarder dollar, så det er ikke småpenge, der er tale om.

Se også: Find bedste elbil til hele familien