Børns hjerneforbindelser mindskes ved skærmbrug

Læser børn øges antallet af hjerneforbindelser, mens de mindsker ved skærmtid, viser undersøgelse blandt 8-12 årige børn.

Børns hjerneforbindelser mindskes ved skærmbrug

Hvis man er i tvivl om, hvorvidt det er sundest og bedst for børns udvikling at læse en bog eller sidde foran en skærm, så er det formentlig fordi man har lidt dårlig samvittighed over, at barnet kigger for meget på en skærm. Forskning viser dog også, at det har betydning for hjernens udvikling. Det viser en undersøgelse, der ligger tilgængelig på National Library of Medicine.

Læsning øger børns hjerneaktivitet – skærmtid forringer den

Den påviser kort og godt, at antallet af hjerneforbindelser øges, når de læser en bog, mens de reduceres når de sidder foran en skærm.

Undersøgelsen sammenlignede antal hjerneforbindelser blandt børn fra 8-12 år. Børnene fik så målt antal hjerneforbindelser mens de læste og mens de sad foran en skærm.

Forskerne kunne konstatere, der der var højere aktivitet mellem hjernens højre og venstre del ved læsning af en bog. Højre hjernehalvdel siges at stå for det kreative, mens venstre står for vores forståelse af eksempelvis ord og tal. Der opstår altså flere hjerneforbindelser mellem hjernens kreative og kognitive dele, når de læser en bog.

Se også: Gode mobilabonnementer til børn

Læsning vigtig for en sund hjerneudvikling

Forskerne bag undersøgelsen understreger, at den viser hvor vigtigt det er, at børn får læst for at understøtte en sund hjerneudvikling og læsefærdigheder.

Samtidig er det så tilsvarende vigtigt at begrænse børns skærmtid.

Se også: Nyheder om børn og skærmtid

kilde