Efter TDC-nedbrud: Arbejder på løsning efter 112-kaos

Ved TDC's massive nedbrud sidst i november blev kunderne ikke dirigeret til konkurrenternes mobilnet som tiltænkt. Nu arbejder telebranchen på en fælles løsning på problemet.

Efter TDC-nedbrud: Arbejder på løsning efter 112-kaos

Det skal være slut med landsdækkende nedbrud af teleselskabernes mobilnet, der fuldstændig afskærer danskerne muligheden for at ringe 112 under et nedbrud.

Det har Teleindustrien, der er telebranchens brancheorganisation, annonceret i en pressemeddelelse.

Se også: Snart kan teleselskaberne analysere dine SMS-beskeder

Stort TDC-nedbrud gav alvorlige problemer

Udmeldingen kommer, efter TDC’s knap tre millioner kunder oplevede et stort nedbrud den 28. november. I flere timer kunne kunder, der brugte TDC’s mobilnet, ikke ringe til 112 eller nogen andre telefonnumre.

Den Nationale Operative Stab (NOST) blev aktiveret, og beredskabet sendte køretøjer på gaden, så danskerne kunne søge hjælp lokalt i tilfælde af akutte situationer.

Når et mobilnet er nede, f.eks. TDC’s mobilnet, er det meningen, at kunderne skal omstilles til et af de øvrige mobilnet, men den sikkerhedsløsning virkede ikke den 28. november 2024. Foto: Mobilsiden.dk

Teleselskaberne har allerede udviklet en løsning, som gør, at man stadig kan ringe 112 via et tilgængeligt mobilnet, hvis der ikke sidder et SIM-kort i en telefon, eller hvis ens mobilnet ikke er tilgængeligt.

Under TDC’s nedbrud forleden var en softwarefejl dog skyld i, at TDC’s kunder hang fast på TDC’s mobilnet, selv om det var gået ned. Derfor blev kunderne ikke dirigeret over til enten Telia, Telenor eller 3’s mobilnet, hvor det havde været muligt at ringe 112.

Se også: Kan det svare sig at købe mobil med et abonnement hos et teleselskab?

Arbejder på ny sikkerhedsløsning

Teleindustrien beklager episoden, hvor den etablerede løsning ikke sørgede for at dirigere kunderne over til et andet mobilnet, så opkald til 112 fortsat kunne gennemføres.

”Det er en problemstilling, som vi tager meget alvorligt, og som vi i branchen er enige om at forsøge at finde en løsning på,” siger Jakob Willer, der er direktør i Teleindustrien, og tilføjer:

”På kort sigt er løsningen, at man kan tage sim-kortet ud af sin telefon eller slå sit elektroniske sim-kort fra. Men det er ikke en optimal løsning.”

Det er endnu uvist, hvad den langsigtede løsning bliver, men meningen er i hvert fald, at danskerne hurtigt og problemfrit kan stilles automatisk videre til et konkurrerende mobilnet, når en udbyder oplever nedbrud.

Oven på hændelsen har både TDC’s administrerende direktør Michel Jumeau og selskabets tekniske direktør Campbell Fraser undskyldt, ligesom TDC’s netværksleverandør, Ericsson, har gjort det samme.

Se også: Teleselskab bruger AI til at advare om fupopkald

Perspektivering

TDC’s mobilnet er det mest anvendte mobilnet i Danmark. Var du en af de mange danskere, der var ramt af TDC’s nedbrud? Så går du måske med tanker om at skifte til et andet teleselskab efter den uheldige episode.

Heldigvis er der tre andre mobilnet at vælge mellem: Telenor, Telia og 3. På alle mobilnet kan du finde billige mobilabonnementer med meget tale og data. På TelePrisTjek.dk kan du se de bedste priser og tilbud på mobilabonnementer lige nu.

Se også: Billigt mobilabonnement med bedste dækning