Forskere advarer: VR-headset er en stor udfordring for privatlivet
To nylige undersøgelser foretaget af forskere ved University of California, Berkeley, viste, hvordan data indsamlet af VR-headset kunne bruges til at identificere personer med en høj grad af nøjagtighed og potentielt afsløre en række personlige kendetegn, herunder højde, vægt, alder og endda civilstand.
Det advares direkte imod, at hoved- og håndbevægelsesdata indsamlet fra virtual reality headsets kan være lige så effektive til at identificere personer som fingeraftryk eller ansigtsscanninger.
Det bliver et problem i takt med, at markedet for VR-headset vokser, lyder det i undersøgelsen.
Se også: Hvordan påvirker teknologi mennesket?
Måden vi bevæger os på kan identificere os
Enhederne indeholder en række kameraer og sensorer, der kan spore krops-, øjen- og ansigtsbevægelser. Disse fungerer som input til VR-softwareapplikationer, der gør det muligt for brugerne at interagere med virtuelle miljøer.
Data behandles på en enhed, men kan også deles med eksterne servere, softwareapplikationer som spil og virtuelle mødeplatforme og det er særligt her, at der opstår risiko for, at personlige data lækkes.
Undersøgelsen involverede data indsamlet fra mere end 55.000 brugerkonti på Beat Saber, et populært rytmebaseret VR-spil, der har solgt millioner af eksemplarer siden lanceringen.
Forskerne analyserede offentlige data fra 2,5 millioner spiloptagelser ved hjælp af maskinlæringsalgoritmer og var i stand til at identificere personer fra en pulje på 50.000 med en nøjagtighed på 94 procent ved hjælp af kun 100 sekunders hoved- og håndbevægelsesdata.
“Dette arbejde er det første, der virkelig demonstrerer, i hvilket omfang biomekanik kan fungere som en unik identifikator i VR, på linje med udbredt biometri som ansigts- eller fingeraftryksgenkendelse,” står der i forskningsartiklen.
Se også: De bedste VR-headset
VR-producenter arbejder på at løse problemet
Efterhånden som udbredelsen vokser, arbejder producenterne af VR-headset på at løse problemerne med privatlivets fred.
Det omfatter blandt andet begrænsning af, hvor mange biometriske data der er tilgængelige for tredjepartsapplikationer, behandling og opbevaring af yderligere sporingsdata på enheden, anonymisering og aggregering af alle delte data.
Formentlig bliver det et vigtig salgsargument for producenter af VR-headset, at de kan garantere brugernes privatliv.