Stor investeringspartner: Et mareridt at arbejde i Metaverset

Virksomheden Accenture har investeret store summer i Meta, men flere medarbejdere siger, at metaverset er et mareridt at arbejde i.

Stor investeringspartner: Et mareridt at arbejde i Metaverset

I et forsøg på at nå ud til et bredere publikum og indgå aftaler med så mange virksomheder som muligt, har Metas CEO, Mark Zuckerberg, pumpet enorme ressourcer ind i en marketingplan, der skal få hans dyre metavers til at fremstå som fremtidens arbejdsplads.

Tech-verden er altid langt fremme, når det gælder moderne arbejdsmetoder, og mange mennesker arbejder allerede helt på afstand eller i en hybrid form. Hvorfor skulle man ikke mødes med sine kollegaer i en virtuel eller augmented virkelighed?

Se også: Hvad kan man gøre i metaverset?

Ingen følelse af nærvær ved arbejde i metaverset

“Følelsen af nærvær, som du får fra VR, selv i dag,” sagde Zuckerberg ved sin Connect 2022-keynote, “kan allerede nu være bedre end det, du får i videochat.”

I teorien lyder det rigtig nok. I praksis er sagen åbenbart noget anderledes – i hvert fald lige nu. Ifølge de mennesker, der allerede arbejder, eller forsøger på at arbejde, i Metas Horizon Worlds, giver Zuckerbergs verden ikke ligefrem den ”følelse af nærvær”, som Zuckerberg fremhæver.

“Jeg er helt fordybet i metaverset, har et stort headset på, og så skal jeg tage Oculus af, kigge på min telefon efter koden til to-faktor-autentifikation, som er blevet sendt til min telefon, så huske nummeret, tage headsettet på igen og prøve at taste det ind,” siger en medarbejder fra tech-konsulentvirksomheden Accenture til websitet Slate.

Men når man tager Oculus-headsettet af, fortæller personen, så går den automatisk i dvaletilstand.

Se også: Bedste VR-heaset til arbejde

Mange ting kan gå galt

Accenture er en af Metas store investeringsselskaber, der forsøger at implementere Oculus i sin arbejdsgang. Overfor Slate har andre medarbejdere, der har forsøgt at arbejde i metaverse, oplevet noget lignende:

“Mellem at glemme at oplade headsettet, opdateringer af styresystemet, installation/opdatering af nye apps, logge ind på konti, skærmdeling mellem desktop og headset, er der meget, der kan gå galt” siger David Stern, grundlægger og CEO for Slate Group’s Supporting Cast podcast platform.

Se også: Hurtig bredbånd

Man bliver køresyg og kender ikke sociale koder

Medarbejdere har også overfor Slate peget på en række åbenlyse problemer med tilgængelighed, især for personer med køresyge. Og begiver man sig rent faktisk ind i metaversets digitale arbejdsmiljø, støder man blot på flere problemer.

Bare noget så simpelt som at finde ud af, hvilke grundlæggende sociale koder og opførsel, der gælder, er tilsyneladende ret svært, og de fleste af Slates kilder lader til at være enige om, at alle eventuelle fordele ved at arbejde i VR ikke kan opveje de mange ulemper.