Klagestrømmen over mobilselskaberne tager til
Der er flere og flere danskerne, der klager over deres mobilselskab. Det viser en årsopgørelse fra Teleankenævnet, som behandler klager om fastnet, mobil og internetforbindelser.
52 procent af de klagersager, der blev afgjort i 2008, handlede således om mobiltelefoni. Det er 8 procentpoint flere end året forinden.
Til sammenligning er antallet af afgjorte klagesager, der handler om fastnettelefoni og internet, faldet henholdsvis 6 og 7 procentpoint. Disse tjenester udgjorde i 2008 henholdsvis 20 og 23 procent, mens ip-telefoni og andre tjenester stod for de resterende 5 procent.
Ifølge Teleankenævnets direktør, Marianne Bundgaard, er der en simpel forklaring på den store overvægt af mobilklager.
– “Der er mange mobilklager, fordi der er mange mobilabonnementer. Jeg tror, at det er den korte og den rigtige forståelse,” siger Marianne Bundgaard til Mobilsiden.dk.
Hun mener, at der er god mulighed for at nedbringe antallet af klager. Én af måderne er at skabe en anden mobilkultur, lyder vurderingen.
– “Der er behov for, at forbrugerne og selskaberne har fokus på at håndtere mobiltelefoner fornuftigt. Eksempelvis er det vigtigt at få spærret sim-kortet med det samme, hvis telefonen skulle blive stjålet. Det er i teorien et åbent kreditkort, tyven får i hånden, så det kræver, at man har respekt omkring det,” siger Marianne Bundgaard.
Sammenlign mobilselskabernes priser på Taletid, Mobildata & Roaming