ChatGPT bliver Googles død inden for to år
Den popularitet, som ChatGPT, en online chatbot bygget af OpenAI, har oplevet, har fået mange til at sætte spørgsmålstegn ved søgemaskinernes skæbne. Paul Buchheit, manden bag Gmail, har også udtalt sig om det hele, og han tror, at Googles forretning maksimalt klarer sig to år.
ChatGPT blev lanceret i november sidste år, og den er allerede blevet det sted, hvor mange millioner brugere stiller sine spørgsmål. I stedet for at give et svar på en søgning med side op og side ned af links, giver ChatGPT et svar i samtaleform, hvilket gør det lettere for brugeren at stille opfølgende spørgsmål.
Se også: Microsoft lancerer ChatGPT 4 med AI-video
Google presset af ChatGPT
Mange har nok tænkt tanken, at det her kan trække tæppet væk under Googles primære produkt, nemlig deres søgemaskine. Det kan ske lidt på samme måde som Googles ankomst blev fatal for telefonbøgerne.
Interesting Engineering har tidligere skrevet om, hvordan ChatGPT’s popularitet har gjort cheferne hos Google nervøse, så Google også selv har lagt stort fokus på de af sine produkter, der har med AI at gøre. Men spørgsmålet er, om dette er begyndelsen på slutningen for Google.
Se også: De mest smarte telefoner
Kan smadre Googles forretningsmodel
Googles forretningsmodel er langt hen ad vejen bygget op omkring deres mest populære produkt, deres søgemaskine, og den kan snart få det svært. Som Paul Buchheit skrev i sin tweet, kan teknologi som AI eliminere behovet for en liste med resultater fra en søgemaskine, og det er netop her Google tjener de fleste af sine penge.
Google opkræver en afgift for at vise annoncørernes produkter og tjenester på siderne med søgeresultater, hvilket gør det mere sandsynligt, at brugerne finder frem til produkterne. I 2021 skrabede Google mere end 250 milliarder dollars ind i indtjening, det bedste resultat i selskabets snart 25-årige historie.
Men nu, hvor ChatGPT er kommet på banen, kan Google hurtigt blive skubbet til siden og set som irrelevant af de brugere, der hellere vil have et enklere svar end en liste med links. Selv hvis Google kan få egne AI-produkter ud på markedet næsten omgående, er det ifølge Buchheit ikke en brugbar løsning for selskabet. Det vil også sabotere den vigtigste del af Googles forretning.
Se også: Bard er Googles modsvar til ChatGPT
Microsoft satser voldsomt på AI til egen søgemaskine
ChatGPT stiger hurtigt i popularitet i takt med at den viser, hvad den kan – alt fra at skrive poesi til at kode og tilmed bestå MBA-eksamener.
Det har også betydet endnu mere finansiering fra Microsofts side, der har forsøgt sig med at inkorporere chatbottens egenskaber i selskabets egen søgemaskine og pille Google ned fra førstepladsen.
Det skal blandt andet ske via en satsning og investering på omkring 70 milliarder kroner i udviklingen af ChatGPT og AI over de kommende når.
Paul Buchheit forlod Google i 2006 og meget vand er løbet gennem åen siden da i tech-verdenen. Det bliver spændende at se, om hans spådom om, at Googles primære indtægtskilde løber tør inden for de næste par år, holder vand.