ChatGPT kan tvinge skoler til at ændre eksamener
Kunstig intelligens, der lynhurtigt kan skrive din stil i dansk eller løse de svære ligninger i matematik, er ikke længere væk end computeren eller mobilen. Det gør det fristende at få lidt ekstra hjælp, når man skal aflevere lektier eller opgaver til eksamen eller andre prøver i skoler og på uddannelsesinstitutioner.
Se også: EU vedtager verdens første lov om kunstig intelligens
AI-chatbots skaber bekymring
Den udvikling har skabt bekymring og frygt for, at de nuværende eksamener ikke giver et retvisende billede af det faglige niveau hos elever og studerende.
Derfor har ekspertgruppen for brugen af ChatGPT og andre digitale AI-hjælpemidler nu afleveret en række anbefalinger til børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S).
Ekspertgruppen består af undervisere fra en række uddannelsesinstitutioner, gymnasier og universiteter. De mener, at der skal være plads nye eksamener, der tillader brug af digitale hjælpemidler. Men de studerende skal også kunne klare at løse opgaver og prøver uden digital hjælp.
Se også: Hvad er kunstig intelligens? Sådan ser fremtiden med AI ud
Nye prøver med og uden digitale hjælpemidler
Ekspertgruppen har kogt deres arbejde ned til fire anbefalinger, som er overdraget til Mattias Tesfaye:
- Prøverne skal foregå både med og uden digitale hjælpemidler: For at undgå at mistænkeliggøre elever skal antallet af prøver, hvor det er muligt at snyde eller blive anklaget for snyd, begrænses, så fokus bliver på læring. Her foreslår rapporten syv generiske prøveformer, der kan fungere som en rettesnor i forbindelse med eventuelle ændringer af de eksisterende prøveformer.
- Løbende udvikling af prøver: Det skal være være muligt hurtigere at ændre i prøveformen, så prøverne løbende kan tilpasses omverdenen og ny teknologi.
- Brug af digital teknologi og kunstig intelligens som et strategisk indsatsområde: Ledelsen på den enkelte institution bør sætte fokus på digitalisering, herunder kunstig intelligens som et redskab til læring.
- Undervisningen skal danne grundlag for nye prøveformer: Ledelse og lærere bør indtænke digitale hjælpemidler i den daglige undervisning på tværs af fagene, så der skabes sammenhæng mellem undervisning og prøver.
Undervisningsministeriet skriver, at anbefalingerne vil indgå som et bidrag i ministeriets videre arbejde med at udvikle prøver. I første omgang iværksætter Styrelsen for Undervisning og Kvalitet en række forsøg med nogle af de prøveformer, som ekspertgruppen har foreslået.
AI i skolegangen er kommet for at blive
Danmarks Tekniske Universitet har allerede i fjor besluttet at tage kunstig intelligens til sig i undervisning, til eksamener og i forskningen. Det sker i erkendelse af, at universitetet må omstille sig til den ændrede virkelighed.
Fremkomsten af AI vækker mindelser om da lommeregneren kom frem. Da var man også i vildrede om, hvorvidt det nye hjælpemiddel skulle forbydes eller inddrages i undervisningen. Den endte som bekendt med at blive et udbredt værktøj gennem hele uddannelsessystemet, og noget tyder på, at vi ser samme udvikling med AI.
Udfordringen vil fremover blive, at elever og studerende skal lære at bruge teknologisk kritisk, da AI-chatbots i dag er langt fra fejlfrie. Det betyder dog ikke, at teknologien ikke kan være brugbar og gøre gavn i undervisningen og som hjælpeværktøj i skolerne.
Se også: Nyt værktøj hjælper lærere med at spotte snyd med kunstig intelligens