Googles søgemaskine med AI giver farlige og forkerte svar
I forbindelse med I/O-udviklerkonferencen lancerede Google AI Overviews, der bringer AI-resultater i Googles søgemaskine. Efter udrulningen er der kommet mange eksempler på, at den kunstige intelligens leverer forkerte, farlige og sommetider sjove svar.
Se også: Hvad er kunstig intelligens? Sådan ser fremtiden med AI ud
Kom lim på din pizza, for at holde på fyldet
Ja, Googles kunstige intelligens skulle i søgemaskinen, det såkaldte AI Overviews, have foreslået, at man kom lim på en pizza, for at holde på fyldet.
Der er masser af andre eksempler på forkerte svar, som det nye AI Overviews har leveret til brugerne – som “at spise bussemænd styrker immunforsvaret”, “brug dit navn og din fødselsdag for at huske dit password” og mange flere vanvittige svar.
Ifølge et interview afslørede Googles administrerende direktør, Sundar Pichai, at Google AI Overviews “stadig har uløste problemer”. Det tyder altså på, at man kan forvente flere af disse underlige og forkerte fejl fra AI Overviews på trods af Google-ingeniørernes bestræbelser på at løse dem.
Dog mener den administrerende direktør, at man på trods af fejlene skal se på mulighederne.
“Der er stadig tidspunkter, hvor den tager fejl, men jeg tror ikke, at jeg ville se på det og samtidig undervurdere, hvor nyttigt det kan være,” sagde han. “Jeg tror, det ville være den forkerte måde at tænke på.”
Se også: OpenAI lancerer GPT-4o – hurtigere sprogmodel med forbedret stemmetilstand
Google AI Overviews bliver bedre med tiden
Der er altså ikke en her-og-nu løsning, men derimod en lidt mere langsigtet strategi hos Google:
“Gør vi fremskridt? Ja, det gør vi,” tilføjede han. “Vi har helt sikkert gjort fremskridt, når vi ser på målinger af faktualitet år for år. Vi gør det alle bedre, men det er ikke løst.”
På trods af Sundar Pichais optimisme omkring AI Overviews og dets anvendelighed har fejlene skabt et ramaskrig på nettet, hvor mange observatører viser forskellige eksempler på forkerte oplysninger, der er genereret af funktionen.
Og det pletter det allerede beskidte omdømme for Googles flagskibsprodukt, Google Search, som allerede er blevet kritiseret for at give brugerne dårlige resultater.
“Folk forventer, at AI er langt mere præcis end traditionelle metoder … men det er den ofte ikke!” skriver AI-konsulent og SEO-ekspert Britney Muller på X. “Google spiller et risikabelt spil ved at konkurrere mod Perplexity og OpenAI, når de kunne udvikle AI til større og mere værdifulde anvendelser ud over søgning.”
Se også: Hvilken AI-chatbot skal jeg vælge? Se de 11 bedste chatbots