Betal med klik – mobilt bredbånd gør det muligt

Inden længe vil brugerne af mobilt bredbånd, kunne betale for alverdens online-services uden at fiske plastickortet op af lommen. Det kræver kun et enkelt klik at betale.

Betal med klik – mobilt bredbånd gør det muligt

Snart vil det være almindeligt at betale for spil, musik, software, nyheder og andre online-tjenester uden at logge ind eller finde kreditkortet frem. Det konkluderer en ny rapport om fremtidens marked for mobilt bredbånd, skriver Erhvervsbladet.

Rapporten “Show me the money” er udarbejdet af Strand Consult, som mener, at fænomenet med betaling der trækkes direkte fra telefonregningen, inden længe vil sprede sig til det mobile bredbånd. Det mest kendte eksempel på en lignende betalingsform er formentlig sms-afstemninger til X-factor og andre tv-shows.

 – “Perspektiverne er store, og vi forventer, at markedspotentialet indenfor en tre-årig periode vil nærme sig en milliard danske kroner for ydelser betalt på denne måde. Det kan være områder som køb af spil og musik, software – eller hele medieuniverset, hvor det kan flytte grænserne for, hvad der leveres gratis på nettet, og hvad der ikke gør. På mange områder er denne betalingsform win-win,” siger teleanalytiker John Strand ifølge Erhvervsbladet.

Betaling for specielle online-artikler

Den uproblematiske ‘klik-betaling’ giver eksempelvis online-medier bedre mulighed for at opkræve småbeløb for artikellæsningen. Derfor afventer koncernchef i Berlingske Media, Lisbeth Knudsen, udviklingen med interesse.

 – “Det ser meget interessant ud. At udvikle metoder til nem betaling for indhold på nettet er afgørende for, at vi kan tage næste skridt og udvikle services og indhold, som brugerne vil betale for. Generelle nyheder er nok så almindelige, at folk ikke vil betale for dem, men specielle services vil nok være en mulighed. For eksempel muligheden for at læse anmeldelsen af en stor koncert et kvarter efter, at den er slut,” siger Lisbeth Knudsen til Erhvervsbladet.

Fastnetbaseret bredbånd kommer også

Internettet har traditionelt haft en meget udbredt gratis-kultur. Den digitale musikindustri har dog vist, at en eller anden form for simpel ‘klik-betaling’ kan få succes, hvis købeoplevelsen er nem og overskuelig.

I den forbindelse har Apples iTunes Store og andre digitale musikbutikker gjort, at salget af musiknumre via internettet i dag kan tælles i milliarder.

Ifølge John Strand vil betalingsformen ramme det mobile bredbånd før de faste forbindelser, da mobilselskaberne allerede nu har den billing-platform, der skal til, for at opkræve kunderne.

 – “Først når der er volumen i betalingsformen, vil betalingsformen dukke op på fastnetbaseret bredbånd også,” siger John Strand til Erhvervsbladet.

Opdateringer i sagen

Siden redaktionen kørte denne historie er der kommet nyt til sagen. mobilsiden kunne ikke lade være. 7/4/2009 tunede vi igen ind på emnet med et indlæg omkring Sony Ericssons topwalkman W995 sælges fra sommerenKlik her for at læse artiklen.. Seneste tidende om temaet kan du læse her..