Blog: Det er ikke nok at være kendt!
Siden april har HTC Magic, kendt som Google-mobilen, solgt godt én million enheder på verdensplan. Det har HTC’s topchef, Peter Chou, udtalt til DigiTimes.
Til sammenligning solgte Apple 6,9 millioner eksemplarer af iPhone 3G i tredje kvartal 2008 – som var det kvartal, hvor mobilen første gang blev sat til salg. Det fremgår af Apples regnskabsmeddelelse fra andet kvartal i år.
I første kvartal blev der solgt 2,6 millioner styks af Nokia 5800 Xpressmusic, skriver Reuters.
Man skulle tro, at den lille producent HTC, får det svært i fremtiden. Men nej! Det tror vi ikke nødvendigvis er korrekt.
God medvind
Ingen tvivl om, at HTC Magic har fået stor medvind blandt mobilanmeldere verden over. Brugerne lader også til at være begejstret for Magic-mobilen.
Men trods den gode omtale er det kun lykkedes at smide cirka én million enheder over disken på de godt fire måneder, produktet har været tilgængeligt.
Generelt kan salgstal af denne type ikke sammenlignes 1:1, da der er stor forskel på, hvor stort et markedsområde produkterne har været tilgængelige i. Men de kan måske give et lille fingerpeg om, hvordan udviklingen er.
Kun begyndelsen
Trods salgstallene er jeg overbevist om, at Magic er begyndelsen til en meget stor succes – ikke bare for HTC, men for styresystemet Android – som mobilen er baseret på – som helhed.
Android varsler med sin fleksibilitet nye tider på mobilmarkedet, blandt andet fordi systemet kan gøre avancerede funktioner tilgængelig for masserne på en overskuelig måde. Med en Android-mobil er det ikke kun technørder, der f.eks. får synkroniseret mail og kalender – alle kan være med.
Sandsynligvis sælger hverken Magic eller Hero voldsomt mange millioner enheder. Men de er med til at give både Google, som står bag styresystemet, og HTC en masse erfaring – vel at mærke før andre producenter har rørt ved systemet. Håndteres dette rigtigt, har HTC et værdifuldt forspring.
Brugeroplevelsen er ‘den nye sort’
Udviklingen af Android, browseren Google Chrome og det kommende Google-styresystem til computere indikerer i høj grad, at Google for alvor mener business.
Jeg tror Google SÅ gerne vil overhale og slå Microsoft, og Android kan i høj grad blive en meget stor konkurrent til Windows Mobile – og en vigtig brik i ‘Google vs. Microsoft’-spillet.
Flere og flere producenter udvikler egne brugerflader til Microsoft Windows Mobile-systemet, og disse bliver dybere og dybere integreret. I sidste ende kan slutbrugeren altså være ligeglad med, om kernen hedder Windows eller Google. Det er nemlig brugeroplevelsen – og ikke systemet bag – der er interessant.
Får jeg ret bliver brugeroplevelsen “den nye sort”, og det bliver den producent, som leverer det letteste, bedst integrerede og smidigste kernesystem, der vinder kampen om kunderne. Her skal der ikke meget fantasi til at forestille sig, hvad Google – som er født i en onlineverden – kan skabe.
iPhone startede – Magic fortsætter
Helt firkantet sagt, ruskede Apples iPhone op i mobilbranchen med en ny måde at tænke mobil og brugerflade på. HTC Magic fortsætter sammen med Google Android ad denne vej, blot med et mere åbent system.
Mobilkunderne vil fremover vælge de produkter, som har det rigtige design – og som har fuld integration i hverdagen. Billeder, musik, Facebook, mail, kalender, kontakter, osv., skal flyde fleksibelt i vores mobile hverdag. Livet er for kort til besværlige driverinstallationer, pc-suites, osv.
Det er altså ikke nok bare at hedde Nokia, Sony Ericsson, Apple eller et andet verdensnavn for at få kunder. Mobilvalget vil inden for kort fremtid/nutid blive styret af helt andre parametre.
LÆS OGSÅ: “Android for begyndere og dummies”
LÆS OGSÅ: “HTC Magic (kæmpe-test)”
Se også vores GADGET-sektion med de seneste nyheder om tv, spillekonsoller, luksus-grej og andre finurlige dingenoter. Du finder gadget-nyhederne i fanebladene ude til venstre.