Forslag om ét års bindingsperiode hagles ned
Teleselskabet 3 har pointeret, at en stor hindring for udbredelsen af 3G i Danmark er, at det kun er tilladt at binde kunderne i 6 måneder. 3G-telefoner er nemlig typisk væsentligt dyrere end traditionelle mobiler.
IT- og Telestyrelsen har derfor set på "problemet" og er i den seneste rapport positivt indstillet overfor en ændring af den nuværende maksimale bindingsperiode på 6 måneder til en 12 måneders periode.
Dette møder dog bred modstand og hård kritik fra Dansk IT, Sonofon, Forbrugerrådet, TDC, Cypercity og Forbrugerombudsmanden. Kun Telia og Dansk Industris brancheorganisation Itek har i en række høringssvar stillet sig positivt overfor ændringen.
Dansk Industri mener, at teleselskaberne selv skal have lov at vælge, så længe gennemskueligheden i produkterne bibeholdes.
Telia, der også er positiv overfor 3’s og IT- og Telestyrelsens forslag, mener, at en udvidet bindingsperiode på både 3G og traditionelle mobiltelefoner vil øge indtjeningen til teleselskaberne, som således kan bruge den øgede indtjening på investeringer i 3G.
Forbrugerrådet er dog ikke så sikre på, at indtjeningen vil blive brugt på investeringer og forbedret teknologi. Samtidigt mener de, at den øgede bindingsperiode vil give mindre konkurrence mellem teleselskaberne.