Mobilen indtager undervisningen i folkeskolen
Lærernes holdning til mobiltelefoner har ændret sig. I dag betragter flere folkeskolelærere ikke længere mobilen som en fredsforstyrrer i timen, men tvært imod som et redskab i undervisningen. Det skriver Politiken.
-“Flere og flere lærere ser mobiltelefonen som en ressource i stedet for et forstyrrende element. De lærerstuderende er fulde af ideer til, hvordan man kan bruge de mobiltelefoner, eleverne i forvejen har nede i tasken,” siger lektor Ulla Konnerup fra Aalborg Universitet.
Hun underviser lærere på masteruddannelse i IT og kommunikation.
Lærerne sender eleverne ud på informationssøgning, orienteringsløb og andre opgaver med mobilen. Opgaverne udnytter, at mobiler i dag både kan tage billeder, optage lyd og video, gå på nettet samt kommunikere via SMS og aflæse GPS-koordianter.
Halvdelen er positive
En undersøgelse viser da også, at halvdelen af alle skolelærere forholder sig positivt til mobiltelefonen som redskab i undervisningen.
I en rundspørge foretaget af TDC blandt 258 skolelærere svarede 50 procent, at ‘mobiltelefoner giver mulighed for at engagere eleverne yderligere i undervisningen’.
27 procent mener, at ‘mobiltelefoner er et forstyrrende element’ og bør holdes slukkede, mens resten ikke har nogen holdning, skriver Politiken.
Eleverne er næsten helt enige: 54 procent svarede, at de gerne vil kunne bruge mobiltelefoner mere i skoletiden, mens 27 procent synes, at mobiltelefoner forstyrrer og skal holdes slukkede, viser en anden rundspørge foretaget af Danske Skoleelever.