Mobilen indtager undervisningen i folkeskolen

Tiden, hvor mobiltelefonen var banlyst i skoletiden, er forbi. I dag bruger flere og flere skoler mobilen som et arbejdsredskab.

Mobilen indtager undervisningen i folkeskolen

Lærernes holdning til mobiltelefoner har ændret sig. I dag betragter flere folkeskolelærere ikke længere mobilen som en fredsforstyrrer i timen, men tvært imod som et redskab i undervisningen. Det skriver Politiken.

 -“Flere og flere lærere ser mobiltelefonen som en ressource i stedet for et forstyrrende element. De lærerstuderende er fulde af ideer til, hvordan man kan bruge de mobiltelefoner, eleverne i forvejen har nede i tasken,” siger lektor Ulla Konnerup fra Aalborg Universitet.

Hun underviser lærere på masteruddannelse i IT og kommunikation.

Lærerne sender eleverne ud på informationssøgning, orienteringsløb og andre opgaver med mobilen. Opgaverne udnytter, at mobiler i dag både kan tage billeder, optage lyd og video, gå på nettet samt kommunikere via SMS og aflæse GPS-koordianter.

Halvdelen er positive

En undersøgelse viser da også, at halvdelen af alle skolelærere forholder sig positivt til mobiltelefonen som redskab i undervisningen.

I en rundspørge foretaget af TDC blandt 258 skolelærere svarede 50 procent, at ‘mobiltelefoner giver mulighed for at engagere eleverne yderligere i undervisningen’.

27 procent mener, at ‘mobiltelefoner er et forstyrrende element’ og bør holdes slukkede, mens resten ikke har nogen holdning, skriver Politiken.

Eleverne er næsten helt enige: 54 procent svarede, at de gerne vil kunne bruge mobiltelefoner mere i skoletiden, mens 27 procent synes, at mobiltelefoner forstyrrer og skal holdes slukkede, viser en anden rundspørge foretaget af Danske Skoleelever.

Seneste nyt om emnet

Historien var ikke død. mobilsiden fastholdt sit fokus på emnet. 18/8/2010 havde redaktionen fokus på sagen om Mobilen indtager undervisningen i folkeskolen – Fortsættelsen om emnet kan læses her. Få også seneste nyt om emnet her.