Alt-mulig-mobiler er uønskede
Når alverdens messer løber af stablen, bliver der præsenteret den ene nye mobil efter den anden, som nu kan de og de ting. På den måde skaber mobilselskaber hype og interesse om deres mobiltelefoner. Selskaberne tror, at de kan lokke forbrugerne med nye trends og teknologier, men er det nu også tilfældet?
I en undersøgelse deltog 501 husholdninger, og 16 procent af disse tilkendegav, at de ingen mobiltelefon havde i husstanden. De havde endvidere heller ikke intentioner om at erhverve sig en. Disse personer var hovedsageligt pensionister, men der var dog også nogle personer i arbejdsalderen.
En simpel mobil uden for mange ekstrafunktioner var det foretrukne, hvilket også 70 procent i den arbejdsdygtige alder gerne ville have. Dette gjorde sig også gældende for 35 procent af de studerende. De var nemlig af den mening, at simpel mobiltelefon dækker de basale behov.
Hvis vi vender blikket mod ekstrafunktionerne, viste det sig, at 45 procent af de adspurgte under 35 år gerne ville have spil på deres mobil. Til sammenligning ville kun 18 procent i alderen 35-54 have spil på deres mobiltelefon. Kommer det til MP3-afspiller, så ville 86 procent i den unge gruppe gerne have en sådan funktion – for ældre kun 56 procent.
Hvad angår e-mail på mobilen, viste der sig her en anden tendens, idet det her var de ældre frem for de yngre, som gerne ville have en sådan – 62 procent overfor 45 procent.
Kameraet var for alle aldersgrupper, den altoverskyggende vigtigste funktion.