Android slår iOS på reklameindtægter for første gang
Android overgår i 1. kvartal af 2015 Apple, når det gælder både den samlede reklametrafik og indtægterne af disse. Det viser en undersøgelse, som Opera Mediaworks står bag hvert kvartal.
Undersøgelsen viser, at Android står for 45,8 % af indtægterne genereret fra mobilreklamer med 65,2 % af al trafik i 1. kvartal. Apple, som nu må se sig overgået, formår dog at opnå næsten samme indtægt (45,5 %), men til gengæld kun med 22,3 % af al webtrafik.
Læs også: Apps med reklamer dræner telefonen
Hver enkelt iPhone-, iPod- og iPad-bruger genererer derfor stadig flere reklameintægter end en Android-bruger, men grundet Androids store udbredelse på 68 %, ender de samlede indtægter højere end på iOS-platformen.
De resterende 8,79 % af indtægterne kommer fra henholdsvis BlackBerry med 2 %, Symbian med 1,3 %, Windows med 0,1 % og til sidst andre platforme, der står for 5,5 % af indtægterne.
iOS slår Android på videoindtægter
På et specifikt område af reklameindtægterne må Google og de mange producenter dog se sig slået af Apple. Videoreklamer er ifølge undersøgelsen i stor vækst med en markant stigning af både antal visninger og indtægter deraf, og her klarer Apple sig væsentligt bedre.
Læs også: Windows Phone og iOS går frem i Europa – Android tilbage
iOS opnår 56,6 % af alle reklamevisningerne, mens det kun er 42,8 % på Android. Det får iOS til at stå bag 62,7 % af indtægterne. Her står Android kun for lidt over en tredjedel, nemlig 36,2 %.
Foruden disse to områder har Opera Mediaworks også foretaget mange flere undersøgelser omkring reklamer på smartphones, som du kan læse mere om her.