Apple størst i Kina – kinesiske brands går tilbage

Apple er for første gang i seks år igen den største mobilproducent i Kina - kinesiske mærker klarer sig til gengæld dårligere.

Apple størst i Kina – kinesiske brands går tilbage

Apple topper i Kina efter seks år. Ironien er slående – de kinesiske smartphoneproducenter taber terræn på hjemmebane, men lader til at klare sig ret godt på et marked, hvor det egentlig ikke burde være sådan, nemlig Indien. Tilbagegangen for de kinesiske mærker i hjemlandet er en fordel for Apple, der gik forbi Vivo i oktober måned og dermed blev det største smartphonemærke i Kina. For første gang siden december 2015.

Apple størst i Kina

Ifølge Counterpoint Researchs Monthly Market Pulse Service er Apples salg steget 46 procent i forhold til måneden inden. Stigningen skyldes efterspørgslen på iPhone 13-telefonerne.

Det skal her nævnes, at iPhone 13-serien blev prissat lavere end iPhone 12-serien i Kina. Generelt steg Kinas smartphonemarked med noget mere beskedne 2,2 procent i oktober i forhold til måneden inden.

Se også: Test af de bedste telefoner

Kinesiske telefoner dominerer i Indien

Selvom de indiske tal for samme periode, altså oktober, endnu ikke er kommet ind, viser de foregående måneders tal, at de kinesiske mærker fortsat blomstrer på det indiske marked, og det trods en udbredt modvilje mod Kina, der har eksisteret siden sidste år, hvor Indien forbød en række kinesiske apps.

Ifølge markedsundersøgelser sad kinesiske mærker i forrige kvartal på sammenlagt på hele 79 procent af markedet på tværs af segmenter.

Ser man individuelt på de kinesiske mærker, førte Xiaomi an i andet kvartal af 2021 med en markedsandel i Indien på 28 procent. Mærket oplevede sin højeste ASP (average selling price) nogensinde på et kvartal takket være Mi 11-seriens popularitet.

Samsung snuppede andenpladsen med en markedsandel på 18 procent, mens et andet kinesiske mærke, Vivo, lå på tredjepladsen med 15 procent af markedet.

I andet kvartal blev Realme det mærke, der hurtigst har solgt 50 millioner smartphones i Indien. Tendensen var den samme i det dyreste segment, hvor endnu et kinesisk mærke, OnePlus, fører an på markedet med en markedsandel på 34 procent.

Se også: De bedste telefoner til lave priser

Lokale produktionsfaciliteter hjælper på salget i Indien

Mærker som Xiaomi og Realme har kunnet opretholde de høje salgstal takket være deres udbredelse online, samtidig med at det er lykkedes dem at slippe af med imaget af at være kinesiske selskabet takket være lokale produktionsfaciliteter.

Kinesiske selskaber, der høster fordelene af Make in India-initiativet runder fint hele den småt ironiske cirkel af.

Se også: Nyheder om mobilsalg

Sidste tilføjelse til historien

Emnet er stadig relevant. Steen Jørgensen fulgte op på sagen. 25/11/2021 gik vi videre med nyheden Fairphone opgraderer syv år gamle Fairphone 2 med Android 10 – Læs den her. Seneste nyheder om Smartphone findes her..