iOS dominerer fortsat over Android i virksomheder
Apple har i mange år nydt godt af en stor udbredelse af sine produkter i virksomheder – særligt med iPhones og iPads. En ny opgørelse fra Good’s Mobility Index viser, at det i 3. kvartal (juli, august, september) stadig er tilfældet.
iOS-styresystemet, der kører på iPhones, iPads og visse iPods, står således for intet mindre end 66 % af alle nye aktiverede enheder i det seneste kvartal, hvilket kun overlader 31 % til det rivalerende styresystem fra Google, Android. De sidste 2 % erhvervede produkter står Microsoft for, som kører med Windows.
Læs også: Apple hiver 94 % af overskuddet hjem i 3. kvartal
Tager man et kig på markedet kun for tablets, viser Apples dominans i virksomheder sig endnu tydeligere. Hele 71 % af alle tablets er en iPad med iOS, mens kun 21 % af nye tablets i 3. kvartal kører med Android.
Disse tal er alene ganske imponerende, men faktisk er der tale om en nedgang for Apple. Apple Insider rapporterer, at Apples iPads tidligere stod for 90 % af alle aktiverede tablets i en periode. Siden da faldt tallet til 81 % i marts måned sidste år – og nu lyder det altså ”kun” på 71 %.
Også de samlede 66 % af alle aktiverede produkter dette kvartal er et fald fra de resterende år, hvor Apple tilbage til 2012 stod for 77 % af alle aktiveringer i virksomheder.
Apple-dominans i flere sektorer
Firmaet har også undersøgt, hvor stor en procentdel af de aktiverede produkter, som de forskellige styresystemer står for i forskellige sektorer.
Apple dominerer således også i antallet af aktiverede produkter i den offentlige sektor med hele 83 %, 77 % inden for uddannelse og i den finansielle sektor samt 68 % inden for forsikringsbranchen. De to andre sektorer, inden for højteknologi- og transportsektoren, dominerer Googles Android med henholdsvis 52 % og 50 % af aktiverede produkter i 3. kvartal.
Læs også: Apple: Rekordmange skifter fra Android til iOS
De mange aktiverede Apple-produkter inden for de forskellige sektorer er dog ikke nok til at være størst på den samlede opgørelse i antallet af solgte produkter i kvartalet.
Når de almindelige forbrugere kommer med ind i billedet, står Apple således kun for 14,5 % af alle solgte smartphones i perioden, mens ærkerivalen, Samsung, alene står for 24,5 %.