iPhone fylder 10 år – sådan startede sagaen
Den 9 januar 2007, for nøjagtig ti år siden, introducerede daværende Apple-chef Steve Jobs et produkt der skulle vende op og ned på mobilbranchen.
Den første iPhone var født.
Allerede dengang var offentlighedens opmærksomhed rettet mod producenten, der dengang levede højt på deres egen succes indenfor mp3-afspillere og den tilhørende digital musikbutik itunes. Forventningerne var tårnhøje.
Da Steve Jobs indtog scenen ved MacWorld 2007 keynoten, lagde Apple-bossen da heller ikke fingrene imellem. ’iPhonen er et revolutionerende produkt’ lød det fra chefen da samtidig pointerede at iPhonen havde været under udvikling i 2½ år.
Læs også: iPhone fylder 10 år – så outdatet er den første iPhone
3 kernekompetencer
Til at overbevise verdenen bød iPhonen på tre kernekompetencer. Den skulle excellere indenfor musikafspilning med sin multitouch-baserede interface, give avancerede kommunikations muligheder og byde på en rig internet-oplevelse.
Apple iPhone var ikke bare en telefon, den var en computer i lommeformat med en revolutionerende touch-interface. Dengang lød et af salgsargumenterne da også, at det nybagte styresystem var bygget på en afart af OS X – Apples styresystem til Mac. Det velkendte iOS-navn skulle først komme året senere.
Herunder kan du se den oprindelige keynote, hvor Jobs introducerer iPhonen med sit ikoniske ’one more thing’-indledning.
Dyr og langt fra fejlfri
iPhonen fik mange til at måbe dengang, men var på mange måder langt fra at være i mål som et produkt. Der skulle gå et halvt før iPhonen fik sin reelle salgsdebut den 29. juni 2007 – og prisen sprængte grænserne for et high-end mobilprodukt.
Billigste iPhone løb dengang op i 499 amerikanske dollars for en 4GB-model med to års binding – mere end dobbelte end det en iPhone 7 koster i dag. Topmodellen med 8GB lager skulle der slippes yderlige hundrede dollars for.
Udbuddet ved salgsstart var samtidig yderst begrænset, hvilket kickstartede de karakteristiske kødannelser ved iPhone-lanceringer. Samtidig havde den amerikanske teleoperatør AT&T eksklusivitet på salget. Der skulle gå flere måneder, før iPhonen fik en bredere tilgængelighed med en debut i Storbritannien, Frankrig, Tyskland, Portugal, Irland og Østrig i november 2007.
iPhonen fik samtidig debut i en tid, hvor 3G-teknologien og dens langt hurtigere overførselshastigheder vandt stadigt større indpas – iPhonen med dens 2G-teknologi måtte se sig blive overhalet fra dag et.
Relativt beskedent salg
Den høje pris samt begrænsede tilgængelighed afholdte dog ikke entusiasterne fra at flokkes om deres lokale telebutik.
I alt blev det til et salg på 1,37 millioner iPhone det første salgsår. Et beskedent salgstal, der senere skulle kulminere med et årligt iPhone-salg på over 230 millioner styks iPhones i 2015.
I alt blev det til 6,1 millioner solgte iPhone 1’ere, den blev siden afløst af iPhone 3G i juli 2008.
Se også: Apple iPhone 3G i kæmpetest
Mere nyt om emnet
Siden vi publicerede denne nyhedsartikel er der kommet nyt i sagen. mobilsiden gik videre med historien. 26/10/2015 puplicerede vi en ny vinkel om temaet med artiklen; Sløj premiereweekend: Steve Jobs film flopper i USA – Klik her for at læse den påfølgende artikel.. Seneste nyheder om Steve Jobs findes her..