Lenovos opkøb af Motorola ‘indfriede ikke forventningerne’
Det trak overskrifter, da Lenovo i 2014 købte Motorola fra Google samt 2.000 tilhørende patenter for 17 mia. kroner. Målet var klart: At bruge Motorolas kendte brand til at forøge markedsandele i Europa og USA med forhåbning om at blive verdens tredjestørste producent.
Integrationen af Motorola hos Lenovo er dog ikke gået som ønsket, oplyser den kinesiske producent nu i sit kvartalregnskab. ”Integrationsindsatsen levede ikke op til forventningerne”, lyder det blandt andet.
Læs også: Lenovo-direktør: Ny Motorola afsløres den 9. juni
I stedet for at forsøge at sammensmelte to vidt forskellige producenter ændrer Lenovo nu strategi. I hjemlandet Kina vil man fuldstændigt satse på det prisvenlige underbrand ZUK, mens Lenovo vil gøre comeback i USA med en ”konkurrencedygtig portefølje af produkter” med udgangspunkt i opkøbet af Motorola.
Lenovo vil til sidst også satse på lande som Indien, hvor der er stor vækst både i hele samfundsøkonomien, men også i salget af smartphones modsat på disse breddegrader, hvor salget er gået i stå.
Lenovo er – helt modsat planen – faldet ud af top 5-listen over største smartphoneproducenter efter opkøbet af Motorola, så der er om noget brug for nye tiltag. Til det vil Lenovo nu bestå af to sidestillede direktører, der varetager hver sin indsats i henholdsvis Kina og resten af verden.
Læs også: Motorola-brandet udfases gradvist efter opkøb af Lenovo
Resultatet af Lenovos omstrukturering og nye strategi ses allerede nu, hvor der er sket drastiske ændringer i Motorolas Moto G- og Moto X-serier. Den prisvenlige Moto G har fået en ny efterfølger, Moto G4, mens sidste års topmodel, Moto X Style, følges op med en ny Moto Z, der lanceres den 9. juni.