Mobilbutikken må ikke smide din mobiltelefon væk

Hverken mobilbutik eller værksted må smide din mobil væk, mens den er til reparation.

Mobilbutikken må ikke smide din mobiltelefon væk

Bliver mobiltelefonen væk under reparation, ligger ansvaret hos butikken, som har solgt produktet. Det slår en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet fast.

Afgørelsen tager udgangspunkt i klagesag mod Telespecialisten ApS, hvor butikken henviser kunden til selv at indsende den fejlramte Sony Ericsson K550i til reparatøren NN1.

Efterfølgende bortskaffer værkstedet mobiltelefonen, efter at haft den i besiddelse i godt seks måneder.

Der skal passes på mobilen

NN1 har i sagbehandlingen ikke kunnet dokumentere, at kunden har fået besked om bortskaffelsen.

Ifølge Forbrugerklagenævnet har erhvervsdrivende pligt til at “drage omsorg for en genstand, der er indleveret til reparation, indtil den afhentes”.

Netop derfor vinder forbrugeren sagen over Telespecialisten ApS.

Ikke køberens ansvar

Selvom en mobiltelefon-butik beder kunden selv sende telefonen til værkstedet, kan butikken ikke fraskrive sig ansvaret. Og hvis et produkt forsvinder, er det fortsat butikkens ansvar.

Kunden har ikke et ansvar i de reparationer, som ligger indenfor reklamationsrets-perioden. Det er desuden vigtigt, at det er butikken, som anviser, at telefonen skal sendes direkte til værkstedet.

I den aktuelle afgørelse skal Telespecialisten ApS nu betale kunden 1.568 kroner plus renter, samt sagsomkostningerne på 4.000 kroner. Da Telespecialisten ikke har efterlevet Forbrugerklagenævnets afgørelse, er mobilbutikken nu opført på Firmatjek.dk

Link:
Læs hele Forbrugerklagenævnets afgørelse

Seneste tilføjelse til historien

Fortællingen har egentlig ingen ende. Næste relevante historie kom her. mobilsiden holdt fast i sin interesse i tematikken. 12/8/2009 fulgte vi op med fortællingen Ungerne har mobiltelefon på første skoledagKlik her for den efterfølgende artikel.. Seneste nyt om temaet finder her.