Smartphones giver mindre salg i supermarkedet
Når danskerne bruger deres smartphones i køen i supermarkedet, så køber de færre impulsvarer. Det er et problem for supermarkederne, der taber omsætning, men smartphones giver også mulighed for mere salg andre steder i butikkerne. Det skriver Business.dk
– “Faktisk så man den samme virkning, da mobilen for første gang gjorde sit indtog hos forbrugerne. Jeg husker en case fra Brasilien, hvor man kunne se et fald i salget af chokoladebarer i små kiosker. I stedet for at spise en chokoladebar, mens de ventede på bussen, så stod de nu og SMS’ede,” udtaler Claus Andersen, strategisk direktør hos OMD til Business.dk.
Men selvom supermarkederne i første omgang taber penge for at forbrugerne bruger tiden på deres smartphone i stedet for at lave impulskøb, så ligger der også store muligheder for supermarkederne. Hvis de forstår at udnytte de nye teknologier som f.eks. QR-stregkoder eller NFC, så vil man kunne øge salget andre steder i butikkerne.
– “Så hvis jeg må summere, så er smartphonen og de nye devices en meget stor gave til annoncørerne, men vi vil se ”løjerlige” eksempler på, at indkøbene flytter fra en hylde til en anden,” siger Claus Andersen til Busness.dk.
Læs også: