Spotify hinter om podcasttjeneste med abonnement
Det lader til, at Spotify kan være på vej med et podcast-abonnement, der giver adgang til originale programmer eller afsnit for en månedsafgift. Tjenesten blev beskrevet i en undersøgelse, der er blevet sendt ud via Spotifys app.
Læs også: Spotify er nu klar med widgets på iPhone
Spørgeundersøgelsen beskriver mindst fire forskellige typer podcastabonnementer med priser fra 3 til 8 dollars per måned. Den billigste inkluderer adgang til eksklusive interviews og afsnit men har reklamer, mens den dyreste giver adgang til det, Spotify kalder originalt indhold af høj kvalitet, men også early access til visse afsnit og ingen reklamer fra Spotifys side. Ingen af abonnementerne giver adgang til Spotifys premium musikabonnement.
En talsperson fra Spotify har indikeret, at undersøgelsen ikke skal forstås som en lovning på, at en sådan tjeneste kommer I fremtiden.
”Hos Spotify udfører vi regelmæssigt undersøgelser for at kunne forbedre vores brugeroplevelse. Visse af dem ender med at blive vejen til en bredere brugeroplevelse, og andre giver bare vigtig information.” sagde talspersonen.
Derudover havde Spotify ikke mere at tilføje om fremtidsplaner.
Det betyder med andre ord, at der ikke er nogen garanti for, at Spotify kommer med et eller flere af den slags abonnementer. Det er ikke ualmindeligt, at selskaber spørger kunderne om eventuelle nye produkter og derefter lader svarene påvirker fremtiden. Men at Spotify spørger kunderne, betyder formentligt, at de i det mindste overvejer en form for podcastabonnement. Det er dog ikke sikkert det bliver en af den løsninger, de præsenterede i undersøgelsen.
Læs også: Nu kan du streame musik fra Spotify uden en iPhone
Der er penge i podcasts
I løbet af de seneste to år har Spotify investeret mange penge i podcasts. De har skaffet sig flere af de store podcastproducere som Gimlet, Parcast og The Ringer, og de har skrevet kontrakter om podcasts med blandt andet Michelle Obama, Kim Kardashian West og Joe Rogan. Derudover har de i stadig højere grad promoveret podcasts i appen. Podcasts er en god mulighed for Spotify, for de behøver ikke betale licenser eller royalties for at streame dem, og de kan alligevel stadig tjene penge på abonnementer og app-reklamer.
Med tiden kommer Spotify altså til at tjene penge på de store investeringer, de har gjort i podcasts, og undersøgelsens indhold kan være et første kig på, hvordan det kan komme til at tage sig ud. Om det lykkes for Spotify er en anden sag. Podcasttjenesten Luminary fik fingrene i nogle saftige navne til sin abonnementstjeneste, men samtidig lykkedes de med at irritere podcastindustrien og har tilsyneladende haft svært ved at få kunderne til at tegne abonnementer.