Spotify taber stadig penge trods flere nye kunder end forventet
I andet kvartal af 2023 voksede antallet af månedlige aktive Spotify-brugere til 551 millioner efter at tjenesten fik yderligere 36 millioner nye lyttere.
Det er en vækst på 27 procent, hvilket er det højeste nogensinde for streaminggiganten, der lige har offentliggjort sine regnskaber.
Se også: Mobilabonnement med musik
10 millioner nye betalende abonnenter
Det er ikke alle de nye brugere, der har tegnet Premium-abonnement, men Spotify har alligevel også slået månedsrekord for antallet nye Premium-abonnementer. Ti millioner nye betalende lyttere, tre millioner flere end forventet, og det totale antal abonnenter steg med 17 procent i forhold til sidste år.
Det er ikke rekord, men det er tilsyneladende Spotifys bedste andet kvartal nogensinde på det område.
Se også: Musikstreaming til hele familien
Taber stadig svimlende summer
Trods de mange nye brugere har Spotify tabt en masse penge. Den totale omsætning for perioden landede på 3,5 milliarder dollars, en stigning på elleve procent i forhold til sidste år.
Men de kunne samtidig melde om et justeret driftsunderskud på 123,7 millioner dollars. Det svarer til 836 millioner kroner. Spotify forklarer tabet med flere nedlagte podcast-shows, overskydende fast ejendom og kompensation til medarbejdere, der er blevet sagt op i forbindelse med en omstrukturering af selskabet.
Streaminggiganten foretog for nylig store ændringer i sin podcaststrategi og nedlagde en række originale produktioner.
Se også: De bedste telefoner til musik
Spotify stiger i pris
Ifølge Wall Street Journal har Spotify tidligere fortalt investorerne, at de ville øge priserne for at kunne opnå et overskud. Selskabet har da også lige lagt lidt ekstra oveni prisen for et abonnement, fra 10-30 kroner.
Et premium-abonnement koster nu 109 kroner, mens et familieabonnement koster 179 kroner.
Spotify har planer om også at øge priserne i lande som USA, Storbritannien, Canada, Australien, New Zealand og Hong Kong. De forventer færre nye abonnenter den kommende tid på grund af de højere priser.
Fra at have ti millioner nye betalende abonnenter i andet kvartal, forventer de fire millioner nye Premium-abonnenter i tredje kvartal.
Alligevel tror de på, at prisøgningerne kan give omsætningen et løft og de forventer omsætte for 3,65 milliarder dollars i det kvartal.
Se også: Hvilken kameramobil er bedst?