Ny ladestander til elbiler er integreret i fortovet

Firmaet Trojan Energy har installeret den første ladestander til elbiler, der er integreret i fortovet. Elbilejere medbringer selv en cylinder, som klikkes på ladepunktet.

Ny ladestander til elbiler er integreret i fortovet

Ladestandere til elbiler er ikke ligefrem kønne at se på, og efterhånden som antallet af elbiler vokser, vil ladestanderne fylde mere i gadebilledet. Men det problem har det skotske firma Trojan Energy en genial løsning på: En ladestander til elbiler skjult i fortovet.

De har nu gjort tanke til handling og har installeret de første fem nye ladestandere i London-købstaden Brent. Fordi de er gravet ned under jorden og flugter med fortovet, står de ikke i vejen eller fylder på fortovet ligesom eksisterende ladestandere langs parkeringspladser. Man kunne være tilbøjelig til at tro, at opladningen foregår ved, at opladeren skubbes op fra jorden. Det er dog ikke tilfældet.

Læs også: Hvad skal man gøre, når en elbil løber tør for strøm?

Personlig cylinder kobles på ladestander i fortovet

Ejere af Trojan Energys ladesystem skal derimod købe en personlig 50 centimeter høj cylinder, som man liggende i elbilen og klikker på dækslet i fortovet. Den vil koste et sted mellem 200 og 400 pund, oplyser firmaet. Det er gennem denne cylinder, at man via et kabel oplader bilen. På cylinderen sidder et håndtag, som man skal hive op i for at fastsikre den og starte opladningen.

De nye ladestandere har desuden indbyggede varmeelementer, så de stadig kan bruges om vinteren, når sne og is melder sin ankomst.

Trojan Energy oplyser, at der kan forbindes 15 ladepunkter – hver med fem meters mellemrum – til samme elinstallation. Ladesystemet understøtter både Type 2- og Type 1-opladning og en maksimal effekt på 22 kW (kilowatt). Prisen per kilowatt-time er 2,2 kroner per kWh (kilowatt-time) de første 7,4 kW, hvorefter prisen er 2,6 kroner per kWh indtil 22,1 kW.

En Nissan Leaf med et 40 kWh batteri oplades på 6 timer ved 7 kW. En Renault Zoe med et batteri på 52 kWh oplades på 2,5 timer ved 22 kW. En Tesla Model S med et 100 kWh batteri tager 6 timer at oplade ved 22 kW.

Ligesom en normal ladestander skal man søge om tilladelse hos kommunen for at få den opsat.

Trojan Energy installerer i alt 150 af de skjulte ladestandere i Brent og Camden i løbet af i år.

Se også: Seneste nyt om elbiler og opkoblede biler