400 km på 10 minutter: Nyt elbilbatteri imponerer

Et spritnyt batteri fra verdens største batteriproducent til elbiler kan være en game-changer. 10 minutters opladning giver 400 km rækkevidde.

400 km på 10 minutter: Nyt elbilbatteri imponerer

CATL har netop løftet sløret for et helt nyt batteri til elbiler, der kan vise sig at være afgørende og blive meget et meget populært valg blandt elbilproducenter. Batteriet går i masseproduktion allerede i år.

Se også: Guide til opladning en elbil i hjemmet

Shenxing-batteriet kan oplades ultrahurtigt

Det er verdens absolut største batteriproducent, der netop har lanceret det nye såkaldte Shenxing-batteri, som det er blevet navngivet. Shenxing betyder direkte oversat “guddommelig fart”. Der er mange historier om nye batterier til elbiler, men denne er ekstra interessant.

Og hvorfor så det? En af grundene er at batteriet allerede går i produktion i år vil være at finde i elbiler allerede fra næste år. Det er altså ikke endnu et batteri, der forskes og udvikles på.

Der er tale om et LFP-batteri, som er blevet et populært valg. LFP-batterierne har flere fordele, blandt andet at de er billigere at producere og mere miljøvenlige. Læs mere om LFP-batterier her, som bruges af Tesla og mange andre bilproducenter.

Se også: Test af elbiler

400 kilometer på 10 minutter

Det vilde ved dette batteri er, at der på blot 10 minutters opladning kan være helt op til 400 kilometer rækkevidde. CATL fortæller at det er verdens første 4C LFP-batteri med superhurtig opladning.

Desværre nævner CATL endnu ikke en maksimal ladeeffekt på batteriet.

Shenxing-batteriet har reduceret varmeudvikling, hvilket er suppleret med et helt nyt batteristyringssystem (BMS). Det giver mulighed for den meget hurtige opladning, uden at batteriet tager skade af det.

LFP-batterier er generelt ikke glade for at oplade i kulde, men også dette har CATL forbedret. De lover at det nye batteri selv i -10 grader vil oplade til 80 procent på 30 minutter.

Ny batteriteknologi er bedre til at modstå kulde

CATL har også afsløret, at de forsøger sig med natrium-ion-batterier. Disse batterier er ikke så energitætte som LFP-batteriet, men de er bedre i koldere temperaturer. Der er dog ikke andre informationer om dette batteri endnu.

CATL er største på verdensplan, men får hård konkurrence fra BYD og deres Blade-batterier, der både er elbil- og batteriproducent. BYD er angiveligt foran CATL på LFP-batterier, hvilket CATL med det nye Shenxing-batteri håber at lave om på.

Se også: Kommende elbiler i Danmark