Audi-fabrik lukker bilproduktionen helt ned
Audi fabrikken i Bruxelles producerede ingen biler i sidste uge, da den måtte lukke helt ned for produktionen. Det skyldes mangel på en meget lille, men meget vigtig, enhed, som man finder i nyere biler. Og det ikke kun Audi er ramt af denne mangel, men flere producenter af elektronik.
Audi fabrikken i Bruxelles er arbejdsplads for over 3.000 mennesker, som i sidste uge måtte lade arbejdstøjet blive i skabet. Fabrikken måtte nemlig lukke helt ned, da der var en fuldstændig mangel på en vigtig komponent: mikrochips. Og det er ikke kun bilproducenter, der desperat mangler microchips, men en kæmpestor elektronikbranche. De samme microchips bruges nemlig i mobiltelefoner, computere, spillekonsoller og mange flere produkter. Og at lukke produktionen ned i en hel uge er ikke optimalt.
Læs også: Alle disse elbiler kommer til Europa i 2021
Coronavirus spiller alligevel en rolle
Selvom coronavirus ikke er direkte skyld i nedlukningen af fabrikken i Bruxelles, så har pandemien alligevel en finger med i spillet. Manglen på microchips skyldes nemlig, at produktionen af disse er meget mindre, da strenge lockdown-foranstaltninger har også påvirket distributionskæder.
Lignende nedlukninger som følge af mangel på mikrochips har fundet sted i USA og Tyskland og er ikke unikke for Audi. Andre berørte virksomheder inkluderer Ford, Honda, Toyota og Volkswagen.
Produktionen på fabrikken skulle blive genoptaget i denne uge, men med en justeret tidsplan. For selvom nye microchips kommer ind, så kan de ikke køre med fuld kapacitet.
Tidligere på måneden måtte fabrikken midlertidigt suspenderet på grund af et udbrud af Covid-19.
Læs også: Mercedes må kalde over 1 mio. biler tilbage
Central fabrik for elbil-produktion
Audi fabrikken i Bruxelles er bilproducentens vigtigste, når det kommer til produktionen af batteridrevne biler. Der blev produceret over 43.000 biler i 2019 af 3065 ansatte. Det er på denne fabrik at Audi e-tron produceres. For at gøre de ansatte klar til produktionen af de grønne e-tron biler, har de gennemgået intet mindre end 200.000 timers træning og undervisning. Har du bestilt den nye Audi e-tron GT, så kan du måske se frem til en forsinkelse.
Se også: Nyheder om grønne biler
Opdateringer i sagen
Siden redaktionen kørte denne nyhed er der kommer nyt i sagen. Daniel Søgaard Hald kunne ikke lade være. 10/2/2021 blev sagen bragt videre med en vinkel omkring Audi e-tron GT lanceret – se modeller og priser – Klik her og læs historien.. Tematikken er fortsat aktuel. Klik her for de sidste nyheder..