Batteriproducent: Vi er mindst 10 år væk fra solid-state batterier
Der bliver ofte snakket lovende solid-state batterier til elbiler, som mange bil- og batteriproducenter udvikler på. Det giver da også god mening med dette fokus, når man tænker på de fordele denne batteritype har, som kan løse de to største udfordringer med elbiler lige nu: opladningshastighed og rækkevidde. Men ifølge batteriproducenten StoreDot er længere væk fra masseproducerede solid-state batterier end man skulle tro.
Det er batteriproducenten StoreDot, der udvikler batterier med ekstrem hurtig opladning, der påstår, at vi er langt fra masseproducerede solid-state batterier. StoreDot har indtil videre fået investeringer fra Volvo Cars, Polestar, VinFast og Daimler Trucks.
Se også: Volvo investerer i ekstrem hurtig opladning til elbiler
Semi solid-state batterier
I stedet mener den israelske batterivirksomhed, at elbilproducenter bør overveje andre teknologiske løsninger, som semi-solid batterier.
Selvom solid-state batterier spås at blive både omkostningseffektive, sikrere, give længere rækkevidde og hurtigere opladning mener StoreDot, at denne type batterier fortsat er et ”work in progress”, og der er meget der skal løses, før batterierne kan blive produceret i større antal.
“Det er afgørende, at førende batteriudviklere som StoreDot giver de globale bilproducenter en realistisk og hypefri køreplan for indførelsen af ekstremt hurtigt opladende batteriteknologier. Lige nu er der trods nogle af vores konkurrenters bullish påstande stadig mindst 10 år til at komme til at gå med helt faste batterier. De er bestemt ikke nogen mirakelkur for nogen bilproducent, der i øjeblikket udvikler hurtigt opladende elektriske køretøjsarkitekturer,” fortæller Dr. Doron Myersdorf, der er administrerende direktør hos StoreDot.
Lynhurtig opladning
StoreDot er af den opfattelse, at være bedre og mere praktisk at introducure semi-solid-state batterier, som StoreDot har som målsætning at masseproducere fra 2028. Myersdorf fortæller at denne type batteri sikrere og med høj effektive celler, der ved lynopladning kan give op til 161 kilometer på bare tre minutter.
Yderlig har de den fordel at de kræver en simplere og mindre udfordrende produktionsproces end rene solid-state batterier. Faststofbatterier anvender faste elektrolytter i stedet for de flydende eller polymergel-elektrolytter, der findes i de nuværende teknologier som f.eks. lithium-ion- eller lithium-polymerbatterier.
Det er lidt overraskende at høre, at solid-state batterier stadig ligger relativt langt ude i fremtiden, især når det kommer fra et firma, der har reklameret for denne teknologi intensivt de sidste par år.
Se også: Nyheder om elbiler og opladning