BYD sælger elbiler som aldrig før – bare ikke i Danmark

BYD eksporterede i 1. kvartal rekordmange elektriske biler og satser stort på Europa - men danskerne køber dem stadig ikke.

BYD sælger elbiler som aldrig før – bare ikke i Danmark

2025 er startet godt for elbilproducenten BYD, der forventer at sælge rekordmange elektriske biler i 2025 – målet er mere end 5 mio. biler.

BYD er ikke hvem som helst – faktisk er de verdens største producent af elektriske biler. Med en stor lancering i Danmark var der ingen tvivl om, at de havde store forventninger til salget – men hjulene ruller ikke endnu.

Se også: Se alle elbiler i Danmark

Hvor bliver BYD af?

Kinesiske BYD solgte tæt på 1 mio. elektriske biler i 1. kvartal af 2025 – en fremgang på 60 % sammenlignet med samme periode sidste år.

I samme periode eksporterede BYD 206.084 elektriske biler, hvilket svarer til en fremgang på 111 %. Der er altså ret godt gang i biksen hos BYD, lyder det til.

BYD satser stort på det europæiske marked, hvor de kan tjene meget mere på elbilerne end på hjemmemarkedet, hvor konkurrencen er mere intens og priserne ekstremt lave.

Build Your Dreams (BYD) har haft travlt med at øge sin tilstedeværelse i Danmark, hvor de siden slutningen af 2023 har introduceret otte elbilmodeller og udvidet forhandlernetværket.

Se også: Alle elbiler fra BYD i Danmark

Kvaliteten fejler intet

BYD frister med velbyggede elbiler med store udstyrspakker til skarpe priser, der burde passe godt til danskerne. Men de er åbenbart ikke så skarpe, at danskerne viser den store interesse.

I 2025 har BYD indtil videre en markedsandel på 1,2 % (tal fra februar 2025), hvilket placerer dem længere nede på ranglisten end Xpeng, der er en meget mindre kinesisk konkurrent. Den mest solgt elbil hos BYD er bybilen Dolphin, der i februar landede på en 53. plads.

Tallene vidner om, at danskerne langt hen ad vejen ikke køber elbiler fra BYD – og elbiler fra andre kinesiske producenter – , og at den kinesiske invasion af elbiler er udeblevet. Danskerne køber derimod elbiler fra Volkswagen-koncernen – efterfulgt af en række øvrige etablerede mærker som BMWMercedes-BenzRenaultHyundaiFord og Kia.

Så hvad skal der til? Vi tror, at priserne skal længere ned, hvis danskerne skal overveje en BYD fremfor en Volkswagen. En Volkswagen ID.4 koster fra 299.995 kr., mens en BYD Sealion 7 er 40.000 kr. dyrere. Jo, Sealion 7 er større, lækrere og har mere udstyr – men på trods af det, skal den stadig være billigere, så den giver mening for danskerne.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Perspektivering

Vil du dykke ned i salget af elbiler? På Mobilsidens statistikside kan du se tal for antallet af solgte elbiler den seneste måned, det seneste år og gennem tiden.

Du kan også se de forskellige bilmærkers markedsandel, og er du interesseret i udviklingen af lademarkedet, kan du også finde tal over antal ladeudtag i din kommune samt de forskellige ladeudbyderes markedsandel.

Vi anbefaler:
Disse elbiler er Bedst i Test
Se priser på de billigste elbiler
Se kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026