Nu kommer Denza til Europa – udfordrer BMW, Audi og Mercedes-Benz
Når Milan Design Week løber af stablen den 7. april er det med et startskud for Denza i Europa, der er et luksus-elbilmærke under kinesiske BYD.
Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Skal slå tyske elbilmærker på pris og kvalitet
Elbilmærket Denza kommer nu til Europa, men hvem er de? Denza er et kinesisk bilmærke, der fokuserer på luksus elbiler. Mærket blev etableret i 2010 som et joint venture mellem BYD Auto og Mercedes-Benz Group.
Hos mærket har man kombineret mangeårs design- og byggeerfaringer fra Mercedes-Benz med den hurtige teknologiske udvikling og batteriteknologi, som BYD er blevet kendt for.
I en annoncering for lancering i Europa skriver Denza selv: “Fremtiden for førsteklasses elektrisk mobilitet til Europa.” Især de tyske bilproducenter i premiumsegmentet har fået det svært i Kina, der nu betragtes som verdens største bilmarked. Her er mærker som BMW, Audi og Mercedes-Benz blevet kørt over at kinesiske mærker, hvor udviklingen går langt hurtigere.

Og det er netop dette, som BYD håber også vil ske i Europa. Det bliver dog ikke uden udfordringer. Den kinesiske luksus elbilproducent NIO kastede sig i november 2022 med stor ståhej over det europæiske bilmarked, men har i dag en forsvindende lille markedsandel.
Hvis nogen kinesisk elbilproducent kan udfordre mærker som BMW, Mercedes og Audi, er det BYD. BYD forventes at kunne friste europærer med luksusbiler til betydeligt lavere priser end konkurrenterne.
Denza har bekræftet, at de introducerer elbilmodellen Denza Z9 GT, som er et alternativ til Porsche Panamera, og designet af den tidligere Audi-design Wolfgang Egger.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Perspektivering
Denza vil gerne udfordre europæiske bilmærker som BMW, Mercedes-Benz og Audi, men det ser ud til at kunne blive en gevaldig stor udfordring i Danmark, hvor man oplever en skepsis over for kinesiske mærker.
Kinesiske bilmærker har generelt ikke vundet indpas i Danmark, hvor en producent som BYD, der er Kinas største, på to år kun har opnået en markedsandel på 3,1 % i 2024.
Når det kommer til de kinesiske elbiler, er det primært prisen der frister. Det ser derfor endnu sværere ud, når der er tale om dyrere premium-elbiler. Et eksempel på dette er NIO, der i 2022 kom til Danmark, men i 2024 måtte trække stikket og flyttede styringen af det danske marked til Sverige.
Se statistik og salgstal for elbiler i Danmark
Vi anbefaler:
Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Se priser på de billigste elbiler