CATL klar med solid-state batteri om tre år

Allerede om tre år vil CATL være klar til at producere et revolutionerende solid-state batteri, der vil give elbiler en ekstrem lang rækkevidde.

CATL klar med solid-state batteri om tre år

Verdens største batteriproducent forventer, at de om tre år kan levere de første solid-state batterier til elbilproducenterne.

Se også: Se bedømmelser, priser og bestil prøvetur i nyeste elbiler

Solid-state batteri klar i 2027

Der er store forventninger til de såkaldte solid-state batterier, men der er samtidig udfordringer med at få dem klar til masseproduktion. Nu mener verdens største batteriproducent, at de allerede om tre år kan være klar med et rent solid-state batteri.

Der bliver udviklet på livet løs, men ingen har endnu kunnet tilbyde et rent solid-state batteri. Toyota sagde sidste år, at de fra 2027 ville have et rent solid-state batteri klar, og det er nu også udmeldingen fra CATL, der er verdens absolut største batteriproducent.

CATL, der netop har løftet sløret for et nyt LFP-batteri med 1.000 km rækkevidde, er netop begyndt at levere et 150 kWh semi-solid-state batteri til NIO. Dette batteri giver i en NIO ET7 en rækkevidde i virkeligheden på mere end 1.000 km.

Batterier til elbiler når i dag en energitæthed på op til 350 Wh/kg, som vi ikke skal forvente bliver meget forbedret med den nuværende teknologi. Derfor er springet til solid-state lovende, da vi indtil videre kan forvente omkring 500 Wh/kg. Det vil altså give en væsentlig forbedring af rækkevidden i elbiler.

CATL er dog langt fra klar endnu, for udviklingen af den nye batteritype er ikke let, fortæller chefforsker for CATL Wu Kai.

Se også: Nyt om kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026

Et meget dyrt batteri

Vi skal dog ikke forvente, at CATL fra 2027 vil masseproducere solid-state batterier til elbilproducenterne, og vi derfor vil opleve en vanvittig udviklingen i rækkevidden i de elbiler.

I første omgang vil CATL kunne levere et meget lille antal solid-state batterier. Og godt nok vil de byde på forbedringer, men de vil også være ekstremt kostbare, og kun til de dyreste elbiler på markedet til den tid.

Det forventes, at der går et sted mellem 20 og 30 år, før solid-state batterier vil nå en markedsandel på 50 procent.

Se også: Test og anmeldelser af nyeste elbiler

Vi anbefaler:
Find den bedste forsikring til elbil
De billigste elbiler på vejene i Danmark
Zaptec ladeboks med serviceaftale