Denne elbil er kåret til at have bedste opladning
Kia EV6 skulle ikke kun nøjes med at være Årets Bil og vinde et hav af andre priser, men er nu også kåret til bedst til opladning, siger P3 Group.
P3 Group tilbyder ingeniør- og softwareudviklingstjenester til bil- og energisektorerne. De står også bag P3 Charging Index, et uafhængigt sammenligningsværktøj, der giver en indikation af forskellige elektriske køretøjers reelle opladningstid.
P3 Charge Index dukkede første gang op i 2019, og i år kommer altså tredje udgave. Charging Index forsøger at give et bedre overblik over opladning af elbiler, idet højeste kW ikke er den mest relevante målestok for opladningstiden. I stedet for at se på kW, går Charging Index ud fra en kombination af energiforbrug og opladningskurver for de elektriske køretøjer i løbet af opladningen. Resultatet skal give en mere nøjagtig indikation af den reelle opladningshastighed. Et index på 1.0 betyder, at bilen kan lade 300 kilometer på 20 minutter.
Se også: Test af elbiler
Sådan blev der testet opladning af elbiler
For første gang er køretøjerne, der er med i testen, inddelt i tre grupper baseret på pris: luksusklassen for køretøjer over 65.000 euro, premiumklassen for køretøjer mellem 35.000 og 65.000 euro og kompaktklassen for køretøjer til en pris under 35.000 euro.
Alle biler i testen bruger samme hurtige oplader med CCS-stik. Tesla-biler var den eneste undtagelse, da de kun kunne testes på en Supercharger-ladestation. De første resultater viser klart, at den maksimale opladningseffekt, som producenterne angiver som indikator for ydeevnen, ikke giver det totale billede. Den opladningseffekt kan kun opnås ved optimale forhold, hvor batteriet skal være ladet på et bestemt niveau og desuden særlig forberedt på forhånd.
Opladningsvinduet i testen var 10 til 80 procent.
Disse elbiler var bedst til at lade op
Luksus elbiler
Det bedste resultat i luksusklassen fik Porsche Taycan GTS, der opnåede en maksimal opladningseffekt på 276 kW med en gennemsnitseffekt på 227 kW. Ser vi på opladningskurven, kan batteriet lade over 200 kW helt op til 55 procent SoC, hvilket helt klart er fordelen ved 800V arkitekturen. Mercedes EQS450+ kom ind på andenpladsen med 210 kW som maksimum og et gennemsnit på 167 kW, og derefter kom BMW iX xDrive 50 med 197 kW i maksimum og gennemsnit på 152 kW.
Premium elbiler
Øverst på skamlen i premiumklassen var Kia EV6, der takket være 800V-arkitekturen kom op på hele 235 kW i maksimum og 203 kW i gennemsnit i 10-80 procent SoC vinduet. Tesla Model 3 kom kun op på et gennemsnit på 146 kW fra 10-80 procent, trods et angivet maksimum på 250 kW. BMW i4 lå lige efter med et maksimum på 210 kW og et gennemsnit på 136 kW.
Kompakte elbiler
I kompaktklassen var det VW ID.3, der klarede sig bedst med et maksimum på 103 kW og et gennemsnit på 81 kW.
Næste del af P3 Charge Index testen handlede om energiforbrug. Bilerne gennemgik en WLTP-cyklus og en ADAC Ecotest. Testen kørte indtil enten, batteri SoC faldt til under 50 procent, eller at cyklussen havde kørt seks gange. Efter testen blev hver bil ladet med Type 2-opladningsstik (220V 22kW), og den brugte energi beregnet.
309 km på 20 minutter
Ud fra de to tests er det tydeligt, at hverken maksimum opladningseffekt eller energiforbruget fortæller alt om langdistancekørsel. Spørgsmålet er, hvor lang tid det tager at nå frem til destinationen, inklusive opladningstid.
I denne test vandt Mercedes EQS450+ i luksusklassen med 154 km ladet på batteriet på blot ti minutter. De følgende ti minutter gav yderligere 121 kilometer, så man samlet set fik 275 kilometer på 20 minutter. BMW iX snuppede andenpladsen med 157 km de første ti minutter og 116 km de efterfølgende ti minutter, mens Porsche ladede 183 km og 88 km, altså totalt 271 km.
I premiumklassen gik førstepladsen igen til Kia med hele 309 km på 20 minutter. Interessant nok klarede Hyundai Ioniq 5, der har samme E-GMP-platform som EV6, kun 272 km på de 20 minutter. BMW i4 landede på tredjepladsen med 235 km på 20 minutter.
I kompaktklassen var vinderen VW ID.3 med 154 km på 20 minutter, efterfulgt af Hyundai Kona og Peugeot e-208 GT med henholdsvis 144 og 130 km.
Læs også: Test og anmeldelse af Kia EV6
Den samlede vinder blev Kia EV6
Den totale vinder af P3 Charge Index for 2022 er Kia EV6 med et index på 1,03. Andenpladsen indtages af Mercedes-Benz EQS450+ med et index på 0,92, mens tredjepladsen var delt mellem BMW iX og Hyundai Ioniq 5 med et P3CI på 0,91.
Se også: Seneste nyheder om elbiler