Det er forkert at lade bilen op i hjemmet om natten
De fleste lader deres elbil op om natten, men det skal man lade være med, advares i Stanford-undersøgelse.
Et forskningshold fra Stanford Universitet i USA har offentliggjort en artikel i Nature Energy, hvor de undersøger det pres, som elnet vil blive udsat for i 2035 som følge af det stigende antal elbiler på vejene.
I løbet af lidt over et årti fandt de, at alene den hurtige vækst i elbiler kan øge spidsbelastningsefterspørgslen efter elektricitet med op til 25 procent, hvis man antager, at opladning om natten i boligerne fortsat er dominerende.
Se også: Leasing af elbiler
Billigere at oplade om dagen på arbejdet
For at begrænse de høje omkostninger ved al den nye kapacitet til produktion og lagring af elektricitet bør bilisterne ifølge forskerne gå over til opladning om dagen på arbejdspladsen eller offentlige ladestationer. Det skulle også kunne reducere drivhusgasemissionerne.
Dette resultat har politiske og investeringsmæssige konsekvenser, lyder det i undersøgelsen.
“Vi opfordrer de politiske beslutningstagere til at overveje forsyningsafgifter, der tilskynder til opladning om dagen og tilskynder til investeringer i opladningsinfrastruktur for at flytte opladning fra hjemmet til arbejdet”, siger undersøgelsens medforfatter, Ram Rajagopal, lektor i civil og miljøteknologi på Stanford.
Se også: Billig forsikring til elbiler
Opladning om dagen kræver mindre kapacitet
Undersøgelsen viser, at mindre opladning i hjemmet og mere opladning i løbet af dagen kræver en mindre produktionskapacitet og lagring, og der ville ikke gå så meget sol- og vindenergi til spilde.
De nuværende forbrugstakster tilskynder forbrugerne til at flytte elforbruget til natten, når det er muligt, f.eks. til at køre opvaskemaskinen og oplade elbiler. Dette bør også ændres, lyder det.
I dag har et område som Californien overskud af elektricitet sidst på formiddagen og tidligt om eftermiddagen, hovedsagelig takket være solkapaciteten. Hvis de fleste elbiler oplades om på disse tidspunkter, vil den billige strøm blive brugt i stedet for at gå til spilde. Hvis den ikke skal gå til spilde, er man nødt til at bygge flere generatorer eller dyre energilagre i stor skala. Elektricitet, der først går til et stort batteri og derefter til et EV-batteri, mister også strøm på vejen, så det bedste er at lade op i det øjeblik, strømmen er tilgængelig.
Det understreges også, at elnet kan blive ustabile, hvis mange elbilejere i et område indstiller opladningen af deres elbil til at starte kl. 23.00, eller når elpriserne falder.