Disse bilmærker har flest tilbagekaldelser
Når drømmebilen er købt, og nøglerne er overdraget, forventer de fleste, at turen herfra kun går til serviceeftersyn og feriedestinationer. Men virkeligheden er ofte en anden.
Bilproducenterne opdager løbende fejl på deres biler, der kan være så alvorlige for sikkerheden eller miljøet, at bilerne skal tilbagekaldes.
Vi har analyseret data fra EU’s officielle database, Safety Gate, som viser, at bilproducenterne samlet set har gennemført 454 tilbagekaldelser i 2025.
Se også: Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Mercedes-Benz har flest tilbagekaldelser
Dykker man ned i tallene, står det klart, at det er den tyske bilproducent Mercedes-Benz, der skiller sig mest markant ud. Med 30 registrerede tilbagekaldelser står bilmærket alene for 6,6 procent af alle tilbagekaldelser i EU i 2025.
Det placerer Mercedes-Benz øverst på listen skarpt forfulgt af franske Peugeot og sydkoreanske Kia, der henholdsvis har måttet indkalde biler 25 og 24 gange.
I den modsatte ende af skalaen finder man bilmærker som Tesla, Suzuki og McLaren, der hver især kun står noteret for en enkelt tilbagekaldelse i databasen.
Se hvilke bilmærker der har haft flest tilbagekaldelser i 2025:
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Hvad dækker tallene over?
Selvom det kan virke alarmerende, at et premium-mærke som Mercedes-Benz ligger i toppen, skal tallene tages med et gran salt. En høj placering på listen er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at bilerne er af dårlig kvalitet eller plaget af flest fejl.
Man kan argumentere for, at tallene lige så vel er et udtryk for, at visse bilproducenter er mere proaktive og grundige. Når de opdager en potentiel risiko, reagerer de hurtigt for at tage hånd om fejlen, før den udvikler sig til et problem for kunden.
En producent med få tilbagekaldelser kan omvendt være langsommere til at anerkende fejl eller have færre modeller på markedet.
Ønsker man et mere retvisende billede af en bils generelle pålidelighed og mekaniske holdbarhed, bør man i stedet kigge på dumpeprocenten ved de periodiske syn. Her afsløres slitagen og de fejl, der opstår over tid, snarere end de produktionsfejl, som tilbagekaldelserne oftest dækker over.
Se også: Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Hvad er en tilbagekaldelse, og hvordan fungerer det?
Når en bilproducent bliver opmærksom på en fejl, der har betydning for sikkerheden eller miljøet, igangsættes en fast procedure. Først identificeres stelnumrene på de berørte biler, hvorefter importørerne i de enkelte lande informeres.
I Danmark orienterer importøren Sikkerhedsstyrelsen om sagen. Da importøren sjældent har direkte kontaktinfo på alle nuværende ejere – især hvis bilen er handlet brugt – går kontakten fra bilproducenterne til bilisterne gennem Motorstyrelsen. Det er dem, der udsender den officielle tilbagekaldelse til bilens registrerede ejer via e-Boks.
Brevet i din digitale postkasse er dog ikke altid nok til at få folk på værksted. Ifølge FDM og flere bilimportører er der en udbredt tendens til, at bilejere ignorerer indkaldelserne, selvom det gælder kritiske komponenter som airbags eller fejl på højvoltsbatterier i elbiler.
Det skaber en farlig situation, hvor bilister risikerer at overtage en brugt bil med alvorlige mangler, der endnu ikke er udbedret. Selvom importørerne ofte sender rykkere, og værkstederne står klar til at udbedre fejlen uden beregning, kører der fortsat biler rundt på de danske veje, som mangler vitale opdateringer.
Det sås blandt andet under dieselskandalen, hvor mange undlod at få opdateret motorstyringen, men problemet gælder også potentielt livsfarlige fejl som defekte airbags.
Vi kan derfor kun opfordre til at tjekke e-Boks/digital post og reagere på henvendelser, hvis du modtager en tilbagekaldelse. Det er gratis, og det handler om din sikkerhed.
Se også: Se priser på de billigste elbiler
Mange fejl fikses trådløst
Det hersker en udbredt misforståelse om, at en tilbagekaldelse altid kræver et fysisk værkstedsbesøg. I dag løses mange fejl via over-the-air (OTA) softwareopdateringer, hvor bilen opdateres trådløst præcis som din smartphone. Selv hvis en fejl rettes, mens bilen holder i din indkørsel, tæller det stadig som en officiel tilbagekaldelse i statistikken, hvis fejlen var sikkerhedskritisk.
Vi anbefaler:
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Sammenlign priser og specifikationer på elbiler