Dongfeng Box: Billig, men farlig elbil fra Kina
I takt med at flere billige elbiler strømmer ind fra Kina, advarer Euro NCAP nu mod den billige elbil Dongfeng Box, der klarer sig markant dårligere i crashtest end konkurrenterne.
Den lille elbil frister med en lav pris, men fejler på sikkerheden, hvilket kan være farligt – se hvor sikkerheden i Dongfeng Box svigter.
Se også: Priser, specifikationer og billeder af Dongfeng Box
Dongfeng Box: Sikkerheden halter i billig elbil
I løbet af sommeren 2026 kommer en ny, billig elbil til Danmark: Bybilen Dongfeng Box – tidligere kendt som Nammi Box.
Dongfeng Box er en 4 meter lang hatchback i bybilklassen, der får bedømmelsen 70/100 (god). Allerede i dag kan den fås i Holland for kun 23,499 euro. Det indikerer en pris på 150.000 kr., hvilket vil gøre den til Danmarks billigste elbil sammen med konkurrenten BYD Dolphin Surf.
Bybilen fra den kinesiske Dongfeng-koncern, som også står bag Voyah, fås i to udgaver – begge med en 70 kW (90 hk) forhjulstrukket elmotor:
- 29 kWh LFP-batteri med en WLTP-rækkevidde på 230 km
- 40 kWh LFP-batteri med en WLTP-rækkevidde på 310 km
Den understøtter op til 61 kW DC-opladning og klarer 10 til 80 % på noget langsomme 35 minutter.
På papiret har Dongfeng Box ganske sammenlignelige specifikationer med lignende bybiler i det prisleje, men på særligt ét punkt falder den helt igennem: Sikkerhed.
I Euro NCAP’s sikkerhedstest må Dongfeng Box nemlig nøjes med en bedømmelse på 3 ud af 5 stjerner. Crashtesten viser, at flere punktsvejsninger i Dongfeng Box svigtede under frontalkollision, hvilket svækkede karrosseriets struktur og sikkerheden for passagerer i kabinen.
Desuden opstod der for lavt tryk i airbaggen i rattet, så føreren bankede hovedet ind i rattet, og den automatiske dørlås låste ikke dørene op ved sammenstødet.
Dongfeng Box opnåede samlet set 69 % i sikkerhed for voksne, 62 % i sikkerhed for børn, 55 % i sikkerhed for bløde trafikanter og 50 % i sikkerhedsassistentsystemerne.
Selv om bilen får 3 ud af 5 stjerner af Euro NCAP, er den fortsat lovlig. Alle elbiler, der indregistreres i EU, skal nemlig opfylde strenge sikkerhedskrav for at blive typegodkendt. Kravene til en typegodkendelse i EU svarer til Euro NCAP’s bedømmelse på 1 ud af 5 stjerner.
Dongfeng Box er altså på ingen måde ulovlig, men dens tvivlsomme sikkerhedsforanstaltninger og byggekvalitet kan gøre den farlig i visse situationer.
Se også: Se alle de billigste elbiler
Dongfeng Box har dårligere sikkerhed end konkurrenterne
Dongfeng Box er et skræmmende eksempel på, hvordan en meget billig bil kan blive direkte farlig. I en tid, hvor kinesiske elbiler ellers har gjort store fremskridt på byggekvalitet og sikkerhed, står Dongfeng Box som en påmindelse om, at høj sikkerhed stadig ikke er en selvfølge.
Det er ikke bare pinligt, at flere punktsvejsninger simpelthen giver efter under en frontalkollision – det er potentielt livsfarligt. Når airbaggen ikke beskytter, som den skal, og dørene ikke kan låses op efter et sammenstød, taler vi om alvorlige sikkerhedsbrister.
Selv om Dongfeng Box teknisk set er lovlig, fordi den opfylder EU’s minimumskrav, ligger niveauet kun lige over bundlinjen for, hvad man kan kalde sikkert. En bil, der mister sin strukturelle holdbarhed ved 50 km/t, efterlader ingen tryghed ved højere fart. Det er svært ikke at kalde den farlig, fordi man som fører og passager reelt løber en større risiko end nødvendigt.
Der findes alternativer i samme prisleje såsom BYD Dolphin Surf til 149.999 kr., som får topkarakter. Flere andre små elbiler til omkring 150.000-185.000 kr. får fire eller fem stjerner i Euro NCAP og viser, at en meget lav pris ikke behøver at betyde lav sikkerhed. Dongfeng Box ligner derfor et fejlslagent kompromis, som får det svært, når den kommer til salg i Danmark.
Se også: Se alle elektriske hatchbacks
Bedste alternativer til Dongfeng Box
Dongfeng er en af Europas billigste elbiler, og når den kommer til salg i Danmark, vil den også være en af de allerbilligste elbiler herhjemme. Den skal konkurrere med følgende små bybiler:
- BYD Dolphin Surf
Pris: Fra 149.995 kr.
Bedømmelse: 75/100 (god)
- Citroën ë-C3
Pris: Fra 159.900 kr.
Bedømmelse: 74/100 (god)
- Hyundai Inster
Pris: Fra 169.995 kr.
Bedømmelse: 75/100 (god)
Se også: Sammenlign alle elbiler i bybilklassen
Perspektivering
Der er stor forskel på elbilers sikkerhedsniveau. Se alle de sikreste elbiler i Danmark.