Elbiler med avanceret selvkørende teknologi testes i Kina

Elbiler med avanceret selvkørende teknologi på niveau 3 må nu testkøres på offentlige veje i Kina. BYD, NIO og SAIC er blandt de første.

Elbiler med avanceret selvkørende teknologi testes i Kina

Kinesiske bilproducenter har nu fået tilladelse til at teste elbiler med avanceret selvkørende teknologi på niveau 3 på offentlige veje i Kina. Blandt de første bilmærker er BYD, NIO, SAIC og seks andre.

Se også: Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler

Skal speede udviklingen af selvkørende elbiler op

Kina har givet en første gruppe på ni bilproducenter tilladelse til at udføre test af køretøjer med avancerede teknologier til autonom kørsel på offentlige veje, oplyser Reuters. Tilladelsen skal være med til at fremskynde indførelsen af helt selvkørende biler i landet.

Tilladelsen er givet til biler, der er på niveau 3 for autonom kørsel, hvor biler med niveau 2-teknologi har været tilgængelige i Kina i et godt stykke tid. Blandt de første kinesiske bilmærker, der vil teste deres niveau 3-teknologi, er BYD og NIO samt store statsejede producenter som Changan Automobile, GAC og SAIC.

Bilindustrien har defineret fem niveauer af autonom kørsel, der spænder fra førerassistancefunktioner som fartpilot på niveau et til fuldt selvkørende biler på niveau fem. Herunder et overblik over de forskellige niveauer af autonom kørsel.

Se også: Nye elbiler i Danmark, der kommer i 2024, 2025 og 2026

Niveauer for automatisering af selvkørende biler 

Bilers selvkørende niveau er defineret i 2014 af standardiseringsorganet SAE International.

  • Niveau 0: Ingen automatisering
  • Niveau 1: Førerassistance – fartpilot, adaptiv fartpilot, parkeringsassistent, vejbaneassistent
  • Niveau 2: Delvis automatisering – bilen overtager styring, men fører skal være opmærksom og have hænder på rattet.
  • Niveau 3: Bilen overtager styringen, men føreren skal være i stand til at kunne overtage styringen.
  • Niveau 4: Høj grad af automatisering. Føren må sove og forlade førersædet og i afgrænsede områder, hvor det er tilladt.
  • Niveau 5: Fuld automatisering. Kan køre helt uden menneskelig indgriben.

Se også: Disse elbiler er Bedst i  Test

Mindst 10 bilproducenter, herunder Huawei og Xpeng, har tilbudt elbiler med autonom kørsel på niveau 2 i Kina, hvilket stadig kræver en opmærksom chauffør med hænderne på rattet.

Også Tesla forbereder sig på at levere sin “Full Self-Driving”-software (FSD) til kinesiske elbilkøbere i løbet af året, har Reuters rapporteret. FSD er også et niveau to-system, men Teslas administrerende direktør Elon Musk har flere gange lovet, at helt selvkørende teknologi er tæt på at blive en realitet.

Se også: De mest prisbillige elbiler i Danmark

Lang vej til helt selvkørende biler

Selvom biler med selvkørende teknologi på niveau 3 testes i flere lande, er der stadig lang vej til helt selvkørende biler. Først når bilerne er på niveau 5 er der tale om helt selvkørende biler, der ikke krøver en fører. Ifølge SAE International forventes der ikke helt selvkørende biler før tidligst 2035.

En amerikansk undersøgelse har vist, at bilernes nuværende førerassistenter ikke er til at stole på – faktisk dumpede hele 13 ud af 14 biler i testen, der blev udført af Insurance Institute for Highway Safety (IIHS).

Se 0gså: Test og anmeldelser af de nyeste elbiler

Vi anbefaler:
Priser og privatleasing på elbiler
De fem bedste elbiler der kan leases for 4.000 kroner