Elbiler vækker bekymring: Kan forårsage flere og værre trafikulykker

Ifølge USA's Nationale Råd for Transportsikkerhed kan elbilerne forårsage flere og mere alvorlige trafikulykker. Den højere vægt og ydeevne er årsagen til problemet.

Elbiler vækker bekymring: Kan forårsage flere og værre trafikulykker

USA’s Nationale Råd for Transportsikkerhed (NTSB) advarer nu om risikoen, som tunge elbiler udgør, hvis de kolliderer med lettere køretøjer.

Se også: Nyheder om elbiler

Elbilerne er tungere, større og hurtigere

Det er ingen hemmelighed, at elbilerne på markedet i dag er betydeligt tungere end typiske brændstofkøretøjer. Den ekstra vægt skyldes deres store højspændingsbatterier, der er nødvendige for, at elbiler opnår en tilstrækkelig rækkevidde. I kombination med, at elbilerne på markedet i dag typisk er meget store biler, og at de med en større ydeevne ofte accelererer hurtigere end de fleste benzindrevne biler, vækker det bekymring hos NTSB.

“Jeg er bekymret over den øgede risiko for alvorlige kvæstelser og dødsfald for alle trafikanter som følge af højere egenvægte og større og kraftigere køretøjer på vores veje, herunder elektriske køretøjer”, siger Jennifer Homendy, der er formand for NTSB, til Washington Post.

NTSB oplyser, at elektriske versioner af biler vejer op til 33 procent mere end de tilsvarende brændstofmodeller.

“Det har en betydelig indvirkning på sikkerheden for alle trafikanter”, tilføjer hun.

Det er særligt elbiler med en lang rækkevidde, der er mest populære blandt forbrugerne. Disse er med deres store batterier dermed også de tungeste. De fleste elbiler vejer et godt stykke over 2.000 kg, men kan komme helt op på 4.000 kg. Batterierne kan veje helt op til 1.300 kg, hvilket omtrent svarer til vægten på en Honda Civic.

Selvom elbilerne er store, er de samtidig også hurtige. En populær familieelbil som Tesla Model Y accelererer fra 0-100 km/t på ned til 3,7 sekunder. Den højere ydeevne skaber bekymring, da bilister ikke er vant til at håndtere denne hurtige acceleration.

I 2011 offentliggjorde den private forskningsorganisation National Bureau of Economic Research et dokument, hvori  det lød, at sandsynligheden for at blive dræbt i en ulykke øges med 47 procent, hvis man bliver ramt af et køretøj, hvor der er tilføjet yderligere 450 kilo vægt.

Elbiler oftere involveret i ulykker

I 2020 viste en undersøgelse fra danske forsikringsselskaber, at elbiler, herunder især Teslaer, var involveret i flere uheld end andre biler. Tal fra forsikringsselskaber i Norge viste, at 50 procent af nye elbilejere får en skade inden for det første år. For andre bilejere er tallet 25-30 procent.

Hverken Vejdirektoratet eller Havarikommissionen for Vejtrafikulykker (HVU) fører statistik over, hvordan elbiler klarer sig i ulykkesstatistikken. Der er derfor er der ingen samlet viden i Danmark om, hvor ofte elbiler er involveret i alvorlige ulykker og hvorfor.

Se også: Test af elbiler