Elbilbatterier holder 40 procent længere end ventet

Levetiden på elbilbatterier kan være helt op til 40 procent længere end tidligere antaget, viser en ny undersøgelse fra Stanford University.

Elbilbatterier holder 40 procent længere end ventet

Forskere fra Stanford University har opdaget, at elbilbatterier holder op mod 40 procent længere end tidligere antaget. Opdagelsen sker, efter forskerne har fundet en ny og mere retvisende måde at evaluere elbilbatteriers livscyklus på i laboratoriet.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Virkelige testforhold afslører længere levetid

I stedet for at forudsige et batteris forventede levetid ved at udføre test med gentagne afladninger og opladninger af batteriet ved en konstant hastighed har forskerne fundet ud af, at den forventede levetid er meget længere, hvis man tester batterierne under forhold, der minder mere om virkelighedens lade- og aflastningsmønster.

Forskerne fandt ud af, at batterierne kunne holde op mod 40 procent længere end tidligere prognoser, når de testede batterierne under normal brug i den virkelige verden. Dermed udsættes batterierne for alt fra køkørsel i tung trafik og korte byture til lange køreture på motorvej og længere tids parkering.

Resultaterne tyder på, at elbilister måske ikke behøver at udskifte deres dyre batteripakker eller købe nye elbiler i flere år, fordi der sker mindre slitage i praksis end frygtet.

”Vi har ikke testet elbilbatterier på den rigtige måde. Til vores overraskelse hjælper rigtig kørsel med hyppig acceleration, regenerativ bremsning, regelmæssige standsninger og at lade batterierne hvile i flere timer ad gangen batterierne med at holde længere, end vi havde troet,” siger Simona Onori, der er seniorforfatter og lektor i energividenskab og -teknik ved Stanfords Doerr School of Sustainability.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Tid kan spille vigtigere rolle end antal cyklusser

For at drage deres konklusioner designede forskerne fire slags afladningsprofiler for elbiler – lige fra standard konstant afladning til dynamisk afladning, der efterlignede data fra virkelig kørsel.

De testede derefter 92 kommercielle lithium-ion-batterier i mere end to år på tværs af disse profiler. Jo mere realistiske profilerne var, jo højere blev den forventede levetid for elbiler ifølge undersøgelsen.

Forskerne fandt også en sammenhæng mellem pludselige, korte accelerationer af elbiler og langsommere nedbrydning af batteriet. Det betyder, at et hårdt tryk på pedalen tilsyneladende ikke forværrer et batteris levetid.

”For forbrugere, der bruger deres elbiler til at komme på arbejde, hente deres børn, køre til købmanden, men for det meste ikke bruger dem eller endda oplader dem, bliver tiden den vigtigste årsag til ældning i forhold til afladning og opladning af batteriet,” siger Alexis Geslin, der er Ph.d.-studerende i materialevidenskab og -teknik.

Se også: Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026

Perspektivering

Den nye forskning er vigtig, fordi batteriet i elbiler fortsat udgør omkring en tredjedel af prisen på en ny elbil. Dermed er det mange penge sparet, hvis et batteri potentielt kan holde 40 procent længere, end hvad man hidtil har troet.

Omkostningerne til at få repareret et batteri er heldigvis også i frit fat, da moderne elbilbatterier er designet til, at blot et enkelt modul med en eller flere defekte battericeller kan udskiftes frem for at hele batteripakken skal udskiftes.

Som talrige undersøgelser efterhånden har påvist, kan du altså godt forvente, at elbilens højvoltsbatteri holder længere tid end en typisk batterigaranti på 8 år eller 160.000 km, alt efter hvad der kommer først. Se garantien på alle elbilmærker i Danmark.

Vi anbefaler:
Hvad koster den billigste elbil i Danmark?
Få en elbil med lynhurtig opladning hos Hyundai
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test