Mercedes-Benz lancerer ny EQS med steer-by-wire i 2026
Mercedes-Benz lancerer i 2026 en ny steer-by-wire teknologi, hvor der ikke er nogen mekanisk forbindelse mellem rat og hjul. Samtidig udskifter Mercedes-Benz det klassiske rat med et fladt yoke, ligesom vi tidligere har set i Tesla Model S Plaid.
Den første model med teknologien bliver formentlig en opdateret udgave af sedanen EQS.
Teknologien understøtter også automatiseret kørsel og understøttes af en øvrige sensorer og kabler, som kan tage over i tilfælde af, at systemet svigter.
Se også: Se alle elbiler fra Mercedes-Benz
Fordele og ulemper ved steer by wire
Med udbredelsen af steer-by-wire er en af de helt grundlæggende designprincipper ved bilen ved at blive udfaset, og det har både fordele og ulemper, idet teknologien giver en helt anden styring af bilen.
For det første opnår man meget hurtigere styring af hjulene, da rattet har en variabel følsomhed alt efter hastighed. Ved langsom kørsel er følsomheden høj, så du næsten ikke skal dreje på rattet for at opnå en skarp drejeradius. Omvendt sænkes følsomheden ved hurtigere kørsel, så det kræver større rotation af rattet for at ændre kurs.

Det giver nemmere styring ved både lave og høje hastigheder, men omvendt kræver det også en vis tilvænning, fordi det føles unaturligt i forhold til den traditionelle mekaniske forbindelse mellem rat og styretøj.
Den manglende ratstamme frigør også lidt ekstra knæplads, og som det ses i flere biler med steer-by-wire, giver det også mulighed for at ændre ratdesignet.
Med steer-by-wire bliver vibrationer og rystelser fra styretøjet, der overføres til rattet, også elimineret. Steer-by-wire giver også føreren mulighed for at tilpasse rattets følsomhed, så man kan opnå et mere individuelt tilpasset styretøj.

Teknologien er dog mere kompleks end den konventionelle løsning og dermed også dyrere, og selv om der er lovkrav om en sekundær, redundant løsning, der kan tage over i tilfælde af nedbrud, vækker den manglende mekaniske forbindelse mellem rat og hjul bekymring hos flere.
I dag findes steer-by-wire i Lexus RZ 450e og Tesla Cybertruck.
Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Perspektivering
Vil du læse flere nyheder om nye elbilteknologier, der er under udvikling? På Mobilsiden har vi samlet en hel sektion kun med nyheder om nye teknologier i elbiler. Læs blandt andet om det seneste nye inden for elbilbatterier, opladning, motorer og infotainmentsystemer.