Uber introducerer førerløse taxier i Europa i 2026

Taxitjenesten Uber og AI-virksomheden Momenta vil sammen introducere selvkørende robotaxier i Europa i 2026. Teknologien har et enormt potentiale, men også markante ulemper.

Uber introducerer førerløse taxier i Europa i 2026

Uber lancerer robotaxier i Europa i begyndelsen af 2026 via et nyt samarbejde med den kinesiske AI-virksomhed Momenta, som udvikler førerløse biler på niveau 4 ud af 5. Læs mere om selvkørende biler.

De førerløse biler vil i starten have sikkerhedsoperatører ombord, men målet er med tiden at køre med fuldt autonome biler i Europa.

Med det nye samarbejde mellem Uber og Momenta udvider Uber sin satsning på selvkørende biler. Uber ejer ikke selv selvkørende biler, men samarbejder med forskellige aktører på området. I USA samarbejder Uber med Waymo fra Google og kinesiske WeRide, og senest har Uber også indgået et partnerskab med May Mobility, som skal levere ”tusinder af robotaxier” i USA.

Med Momenta vil Uber bringe robotaxi-teknologien til nye markeder uden for Kina og USA.

Se også: Sammenlign priser, specifikationer og kvalitet på elbiler

Store fordele og ulemper ved selvkørende biler

Der er store perspektiver i en fremtid med selvkørende robotaxier. Fraværet af en menneskelig chauffør bag rattet kan betyde lavere priser på en køretur, men der ryger formentlig også en del taxichaufførers jobs i svinget. Til gengæld skal der bruges mandetimer på overvågning af de selvkørende biler.

For mange vil det formentlig også gøre taxiture mere behagelige, at man ikke skal sidde alene i en taxi med en chauffør. Omvendt vil det kræve en del tilvænning hos en stor del af befolkningen at opbygge tillid til en selvkørende bil.

Hvis taxibranchen overgår til robotaxier, kan afviklingen af biler foregå langt mere effektivt. Algoritmer kan placere biler der, hvor der er mest brug for dem, og de kan køre langt mere effektivt i trafikken – indtil der sker en ulykke, som er uundgåeligt. Så opstår balladen, for den selvkørende teknologi er endnu ikke klar og mangler stadig at blive forbedret mærkbart.

Der er også nogle etiske dilemmaer omkring, hvem der står med ansvaret i tilfælde af ulykker. Er det Uber, producenten af bilen, som kører for Uber, en eventuel modpart eller myndighederne for fejl eller mangler i infrastrukturen?

Trods udfordringerne står Uber til at blive en stor spiller i Europa inden for selvkørende biler. En af de virksomheder, som får konkurrence er Uber, er norske Ruter, som allerede nu kører med selvkørende elbiler i dele af Oslo – dog foreløbig med en sikkerhedschauffør bag rattet.

Andre europæiske aktører inden for området er Verne, Navya, Vay, Volkswagen, Wayne og Goggo Network.

Se også: De bedste elbiler i Danmark lige nu

Perspektivering

Selvkørende teknologi er under hastig udvikling, og mange bilproducenter arbejder ihærdigt på at forbedre teknologien for at nå slutmålet: helt selvkørende egenskaber, så rat og pedaler til sidst kan udelades.

Læs mere om, hvilke mærker der arbejder på selvkørende teknologi og fordele og ulemper ved førerløse biler.

Vi anbefaler:
Test og anmeldelser af elbiler
Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Se priser på de billigste elbiler i Danmark
Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026