EU indfører told på op til 38 % på kinesiske elbiler næste måned
Europa-Kommissionen har onsdag orienteret bilproducenter om, at der midlertidigt vil op til 38,1 % i told på importerede kinesiske elbiler gældende fra 4. juli. De op til 38,1 procent bliver lagt oven i de 10 procent told, som allerede eksisterer, skriver skriver Reuters og Financial Times.
Se også: Se specifikationer, priser og billeder af elbiler
Vil sætte en stopper for urimelig statsstøtte fra Kina
Siden 4. oktober 2023 har EU undersøgt foretaget en såkaldt antisubsidieundersøgelse af importen af elbiler fra Kina. EU mener, at den kinesiske regering giver de kinesiske bilproducenter en urimelig høj statsstøtte. Det gør det svært for de europæiske producenter at konkurrere med elbiler fra Kina, der ifølge EU er 20 procent billigere end europæisk producerede elbiler.
Talrige analytikere har i de forgangne måneder oplyst, at de forventer, at EU indfører en told på op til 25 procent på kinesiske elbiler. Den midlertidige toldsats er dog endt med at blive noget højere – nemlig mellem mellem 17,4 og 38,1 procent.
EU differentierer den midlertidige toldsats fra bilproducent til bilproducent.
EU’s toldhammer på kinesiske elbiler kommer mindre end måned efter, at USA firedoblede tolden på kinesiske elbiler til 100 procent. Så hårdt rammes kinesiske mærker som BYD, Geely og SAIC dog ikke af EU, men op til 38,1 procent er alligevel noget højere end de hidtil udmeldte 25 procent.
Inden for fire måneder efter den midlertidige told træder i kraft – det vil sige i november – skal den endelige told på kinesiske elbiler træde i kraft. Den vil glæde i fem år.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Så meget told kommer der på kinesiske elbiler
EU har offentliggjort forskellige toldsatser på elbiler produceret af forskellige producenter.
BYD pålægges en told på 17,4 procent, mens Geely, som ejer Volvo, Lotus, Zeekr og Polestar, skal betale 20 procent i told. SAIC, som ejer MG, IM Motors og Maxus, får en toldsats på 38,1 procent.
Andre elbilproducenter fra Kina, som EU anser for at have samarbejdet i forbindelse dets undersøgelse af toldændringen, men som ikke er en af de tre førnævnte producenter, vil blive pålagt en gennemsnitlig vægtet told på 21 procent. Det vil blandt andet gælde for Tesla og BMW, som har produktion i og eksport af elbiler fra Kina til EU.
De producenter, som EU vurderer ikke har samarbejdet om undersøgelsen, vil blive pålagt en told på 38,1 procent.
Følgende kinesiske elbilmærker, der importerer elbiler til EU, vil blive berørt:
- MG (SAIC)
- Smart (Geely)
- Polestar (Geely)
- Ora (GWM)
- BYD
- Nio
- Lotus (Geely)
- Maxus (SAIC)
- Aiways
- Lynk&Co (Geely)
- Voyah
- Xpeng
- Zeekr (Geely)
Se også: Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Elbiler bliver dyrere
I forventning om, at man ville indføre den midlertidige told, begyndte EU at registrere alle kinesisk producerede biler, der blev importeret fra 7. marts og frem, så en eventuel told kan pålægges med tilbagevirkende kraft. Det vil betyde, at kinesisk producerede elbiler kan blive mange tusinde kroner dyrere. En elbil fra Kina, der i dag koster 250.000 kroner, kan med en told på 25 procent komme til at koste omkring 300.000 kroner. I nogle tilfælde kan det blive endnu dyrere.
Flere kinesiske producenter er foreløbig kommet uden om problemet ved at indregistrere et stort antal biler og kan derfor sælge lagerbiler til gamle priser, men før eller siden er de nødt til at importere nye eksemplarer, hvor der altså vil blive pålagt den højere told – en regning, som med al sandsynlighed sendes videre til forbrugerne.
Vi har spurgt bilproducenter, som sælger kinesisk producerede elbiler i Danmark, om, hvordan danske kunder er stillet i forhold til udsigten til øget told fra EU. Flere af dem er afventende, mens andre lover at holde kunderne skadesfri.
Volvo lader til at vil undgå den højere toldsats ved at samle elbilen EX30 i Europa i stedet for Kina.
Vi anbefaler:
Disse elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026
De billigste elbiler i Danmark
Told på kinesiske elbiler: Bliver min nye elbil dyrere?