Ferrari-elbil (Elettrica): Specifikationer, pris og lancering

Ferraris første elbil, Elettrica, bliver en firedørs GT med 1.000 hk, elegant design og ægte Ferrari-lyd. Se alt om pris, specifikationer og lancering af Ferraris elbil.

Ferrari-elbil (Elettrica): Specifikationer, pris og lancering

I 2026 lancerer Ferrari sin første elbil – foreløbig kaldet Ferrari Elettrica. Selv uden brølende motor lover Ferrari, at Elettrica stadig føles som en ægte Ferrari – se specifikationer, design, pris og lancering.

Se også: Her er de bedste elbiler

Ferraris første elbil kommer i 2026

Ferrari står over for et historisk øjeblik. I 2026 lancerer den italienske sportsvognsproducent sin første elbil – foreløbig kaldet Ferrari Elettrica.

Elbilen markerer starten på en ny æra for Ferrari, hivs nye elbil formå at lyde, føles og køre som en Ferrari uden at have en brølende benzinmotor.

Elettrica bliver den første Ferrari-elbil og bliver samtidig et symbol på mærkets evne til at forny sig uden at miste sin sjæl. Med næsten 1000 hk, avanceret affjedring og et design, der kombinerer teknologi og tradition, viser Ferrari, at sportsvogne har en fremtid som elbiler.

Bliv klogere på design, specifikationer, pris og lancering af Ferraris første elbil.

Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027

Ferrari Elettrica: Design

Ferrari Elettrica bliver en fire-dørs, fire-personers grand tourer (GT) i premiumklassen, der er designet i samarbejde med tidligere Apple-designer Jony Ive og hans designvirksomhed LoveFrom.

Det er en bil, der skal kombinere Ferraris klassiske designtraditioner med moderne aerodynamik og høj komfort.

Uofficiel rendering af Ferraris første elbil.

Foreløbige prototyper afslører et slankt og dynamisk udtryk med højere frihøjde end en typisk coupé og et karrosseri med en længde omkring fem meter – cirka det samme som Ferrari Purosangue.

Ferrari Elettrica bliver bygget i Ferraris nye “e-building”-produktionslinje i Maranello, hvor alle elektriske nøglekomponenter udvikles og produceres internt. Det vil sige batterier, e-aksler og invertere.

Se også: Disse elbiler er bedst i test

Specifikationer på Ferraris elbil

Under karrosseriet gemmer sig hele fire elmotorer (én ved hvert hjul), som til sammen leverer omkring 1.000 hk. Det giver en acceleration fra 0 til 100 km/t på cirka 2,5 sekund og en topfart på omkring 310 km/t.

Ferraris elbil har et stort 122 kWh batteri med en høj energitæthed på 195 Wh/kg, som giver en rækkevidde på cirka 530 km. Elbilen kan lynlades med en ladeeffekt på op til 350 kW via et 800 volt batterisystem.

Den får en akselafstand på 2.960 mm og en vægt på cirka 2.300 kg.

Ferrari lover, at Elettrica giver lige så høj køreglæde som bilmærkets eksisterende biler – blandt andet takket være aktiv affjedring, firehjulsstyring og fuld momentstyring (torque vectoring).

En ny teknologi vil også gengive en autentisk “Ferrari-lyd”, som skabes ved at forstærke vibrationer fra de mekaniske komponenter i stedet for at bruge kunstig højtalerlyd.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Ferrari-elbil: Pris i Danmark

Ferrari har endnu ikke annonceret prisen på Elettrica, men alt tyder på, at den vil koste mindst 500.000 euro. Det vil være i samme prisleje som Ferrari Purosangue, som koster omkring 8,2 mio. kr. i Danmark. Vi forventer derfor, at Ferraris elbil får en dansk pris omkring 8 mio. kr.

Ifølge Ferraris direktør Benedetto Vigna bliver elbilen Elettrica ikke en superbil, men en praktisk Grand Tourer (GT), der skal udvide Ferraris kundegrundlag.

Produktionen bliver ikke begrænset, men styret af efterspørgslen.

Se også: Alle elbiler i premiumklassen

Hvornår kommer Ferraris elbil?

Ferrari Elettrica får officiel verdenspremiere i første halvdel af 2026, men den produktionsklare platform blev allerede vist i oktober 2025.

Ferrari har dog nedjusteret sine elektriske ambitioner. I stedet for 40 procent elbiler i 2030 sigter det italienske bilmærke nu efter 20 procent elbiler, 40 procent hybrider og 40 procent benzinbiler.

Se også: Sammenlign alle coupéer

Perspektivering

Antallet af elbiler i premium-klassen øges, efterhånden som den globale efterspørgsel på elbiler langsomt vokser.

Aktuelt findes der 22 elbiler i premiumklassen fra bilmærker som Maserati, Lotus, Mercedes, Porsche, BMW og Rolls-Royce. Se alle elbiler i premiumklassen.