Fire ladeudbydere danner Europas største lynladenetværk

Ladeudbyderne Ionity, Fastned, Atlante og Electra er gået sammen om at danne Spark Alliance: Europas største netværk af lynladere, som skal gøre opladning af elbilen i Europa nemmere.

Fire ladeudbydere danner Europas største lynladenetværk

Fire store europæiske ladeoperatører – Ionity, Fastned, Atlante og Electra – er gået sammen om at danne Spark Alliance med et mål om at gøre det nemmere for europæiske elbilister at lade elbilen op i Europa.

Fra sommeren 2025 får elbilister adgang til over 11.000 lynladere med en effekt på 150-400 kW fra de fire ladeudbydere i én app. Der vil være i alt 1.700 ladestationer spredt over 25 lande. IONITY og Fastned har lynladere i Danmark, mens Atlanta og Electra ikke har det.

Spark Alliance bliver ifølge alliancen selv Europas største netværk af DC-lynladere, idet Tesla bliver henvist til en andenplads med sine +1.300 lynladestationer i Europa. Målt på antal ladeudtag vinder Tesla dog med 16.000.

Der bliver ikke lanceret nogen ny app til formålet, men i stedet kan man bruge de eksisterende apps fra Ionity, Fastned, Atlanta eller Electra og opnå adgang til alle lynladere fra de fire udbydere.

De mange lynladere i Spark Alliance kan tilgås fra de fire ladeudbyderes apps.

Spark Alliance lover gennemsigtige priser, men vi ved endnu ikke, hvordan priserne bliver. Vi forventer, at der senere bliver annonceret et abonnement, som giver adgang til det nye europæiske ladenetværk.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Nemmere opladning i Europa – men hvad med prisen?

Et nyt fælleseuropæisk ladenetværk gør det nemmere og mere bekvemt at være elbilist, når man for eksempel kører sydpå i sommerferien. I stedet for at downloade forskellige apps til hver ladeoperatør kan man med én app klare sig igennem det meste af Europa – forhåbentlig uden at skulle betale skyhøje roamingpriser.

At fire udbydere går sammen kan også styrke de europæiske ladeoperatører konkurrenceevne over for Tesla, som dominerer, når det gælder lynladere i Europa. Øget konkurrence giver lavere priser og billigere opladning for elbilisterne.

Det springende punkt bliver prisen. Hvis der blot er tale om et samarbejde, hvor de fire ladeudbydere gør det muligt at bruge hinandens lynladere til høje roamingpriser, er der absolut intet attraktivt i at bruge Spark Alliance.

Mere interessant bliver det derimod, hvis samarbejdet stikker dybere og de introducerer et abonnement, som giver adgang til alle lynladere til en attraktiv pris, så man ikke skal tænke over forskellige priser hos hver udbyder.

IONITY tilbyder allerede en abonnementsløsning, så vi forventer, at en lignende model vil blive introduceret i Spark Alliance.

Se også: Priser og tilbud på elbiler

Perspektivering

Mange danskere er afhængige af lynladere, fordi de ikke har mulighed for at oplade elbilen i husstanden. Vil du se, hvor mange offentlige ladestandere der er hos dig, og hvilke ladeudbydere der er størst? Læs meget mere om offentlige ladestandere til elbiler i Mobilsidens statistikside.

Vi holder også løbende øje med, hvad det koster at lynlade sin elbil hos de danske ladeudbydere. Se priser på lynladning af elbilen i Danmark.

Vi anbefaler:
Test og anmeldelser af elbiler
Priser på Danmarks billigste elbiler
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027